Nyttig erfarenhet

Som sjuksköterska ger man patienter olika former av mer eller mindre potenta läkemedel. Smärtstillande ger man ofta med kommentaren "Hjälper inte detta så säger du till. För då kan vi ge dig mer". Ofta har patienterna redan ordentliga doser smärstillande och man reflekterar sällan, eller aldrig, hur denna mängd medicin kan påverka de som tar dem.

Ta tabletten Tramadol, ett Morfinlikanande preparat som finns i styrkorna 50 och 100 mg. Det är inte ovanligt att patienter får upp till 400 mg/dygn, ofta tillsammans med 4 g Panodil/dygn. Jag har själv ätit just Tramadol. En idiot som jag spelade innebandy med (eller rättare sagt mot) skickade medelst en armbge i ryggslutet mig in i bänk, något som resulterade i ett styck rejält stukad tumme.
För att kontrollera att inget var brutet eller avslitet begav jag mig till stadens akutmottagning där jag emellertid möttes av beskedet att det var sju timmars väntetid. Jag valde att, istället för att tillbringa natten på sjukhuset, åka hem med en Tramadol, den svagare styrkan, och en Panodil istället. Effekten av dessa två tabletter, en åttondel av vad många patienter får, var något i stil med "stor klubba i bakhuvudet". Jag har aldrig sovit så gott...   

Ett mindre lyckat exempel på hur man inte ska göra för att undersöka effekteb av läkemedel kan jag tillskriva min mor. Min syster skelade med ena ögat som liten och fick därför ögondroppar i det "friska" ögat för att därmed träna upp det svagare. Min mor tyckte att min syster var kinkig och uppträdde konstigt när hon fått ögondropparna och sa också detta till en läkare. Läkaren blir riktigt irriterad på min mor eftersom hon inte hade en aning om vad hon utsatte sitt barn för och rekommenderade således henne att själp prova.
Sagt och gjort. Bara det att min mor valde att göra det en morgon innan hon skulle till jobbet... och att hon gjorde på båda ögonen. Hon såg inte ett smack. Men läxan fick avsedd effekt. Hon gnällde inte mer på min syster angående hennes medicin.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0