Trevlig resa?

I morgon ska jag medelst SJ och Öresundståget ta mig till Växjö. Resan tar normalt 1 h 45 min. Kalla mig pessimist men jag är säker på att en eller flera av följande saker kommer att inträffa:


  • Jag kommer, trots att jag sitter i en tyst avdelning bli störd av små barn eller mobiltelefoner eftersom den tysta kupén är det enda stället där det finns ledig plats i gången.
  • Jag kommer dessutom att bli störd av konduktören som var 15:e min kommer att meddela antingen att folk får trycka ihop sig eller att det är förbjudet att placera bagage i gångarna. Han kommer att tvingas upprepa det senare eftersom folk har så vansinnigt mycket julklappar och annat trams och de kan inte lägga detta på hatthyllorna eftersom folk har börjat lägga sina barn där i brist på platser och bara för att de ska få någonstans att sitta.
  • Tåget kommer att vara försenat innan det kommer till Lunds C.
  • Tåget kommer att bli minst 20 minuter försenat eftersom passagerarna som står innanför dörrarna på tåget måste gå av först innan de som står på perrongen kan gå på. Sedan måste de som gick av vänta på att de som gick på ska klämma sig fram till sina platser för att de ska kunna försöka trycka sig på igen.
  • Tåget kommer bli max 40 min eftersom det är för större förseningar än så som SJ:s resegaranti börjar gälla.
  • Tåget kommer att göra två oplanerade stopp pga. av signal- eller växelfel, tågmöte eller älg på spåret.
  • Konduktören kommer, av förklarliga skäl, inte vara på gott humör.
  • Minst en toalett kommer att vara ur funktion.
  • Tåget kommet att ersättas med buss efter Alvesta.
  • När jag hittar min plats måste jag från min plats köra bort någon naiv person som i sin enfald trodde att platsen nog skulle vara obokad fram till Emmaboda, Lessebo eller Hovmantorp eller någon annan håla så här några dagar före jul.

Men även om alla dess punkter inträffar så ska jag inte låta mitt goda humör påverka mig. Allt detta är ändå småsaker. Glädjen över att komma hem till färäldrarna och att träffa mina syskon kan inte ens SJ rå på.


Kommentarer
Postat av: Regina Hermelin

Hade glömt bort hur illa jag tycker om SJ. Kom på det igen nu. Själv så vart vi 7 timmar försenade på vägen från Stavanger, en resa som normalt tar 5 timmar. Lyckades missa det enda flyget som gick i tid från Gardemoen eftersom flyget från stavanger var för sent, och fick sen stå på standby för att ens komma med nästa flyg som gick 6 timmar senare. Otroligt nog gjorde vi det och Uffe kom fram till Västervik efter bara 20 timmar på resande fot. Tror han har återhämtat sig nu i alla fall! God jul på dig!

2007-12-26 @ 11:36:58
URL: http://misshermelin.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0