Nu är det tydligen redan jul igen

Jaha så har det varit skyltsöndag... en vecka för tidigt till på köpet. Ingen slump att jag använde ordet "köpet" eftersom handlarna har lagt skyltsöndag en vecka innan första advent för att man ska ha ytterligare en helg att känna att man måste handla julklappar, stressa och julhetsa.


Gick trots detta en vända på stan i söndags. I sann skånsk vinteranda regnade och blåste det. Följande är några av de saker fascinerade, förvånade och irriterade mig:

  • Att det fanns så många barnvagnar i staden Lund och att ägarna till dessa lät bli att ha sina barn i dem. Barnvagnsägarna hade dessutom en otrolig förmåga att stanna utan förvarning på ställen så att folk inte kunde komma förbi. Fanns det en mikroskopisk chans att komma förbi stannade de för att prata med några andra med barnvagn som kom från andra hållet, och därmed täppa till ev. luckor.
  • Människor som har stora golfparaplyer på smala trottoarer.
  • Att markandsstånden (ca. 20 stycken) alla sålde i princip samma saker.  
  • Såg flertalet ungdomar med vita tubsockor som de hade dragit över jeansen. Kanske är det tufft kanske var det för att hålla vätan borta. Möjligen tyckte de att det regnade så mycket att det kunde liknas vid att vara till sjöss eftersom flera av dem även hade tagit på sig sina seglarskor.
  • Hur nöjesfältsägarna resonerar när de smäller upp pariserhjul och andra åkattraktioner i slutet av november. Tycker de inte att det är kallt och blåser nog, utan man måste sitta på en kall träplatta och snurra runt så att det blåser och kyler lite extra. Ungefär som att tycka att det inte är tillräckligt varmt när man ska gå ner och sola en varm sommardag på stranden utan man måste sätta på sig sin ylletröja.
Överhuvudtaget är det fascinerande att se folks julhets så här en månad innan jul. De allra flesta kommer vara så trötta på allt vad jul heter att de i ren desperation kommer att fira jul strax efter lucia. Tack och lov jobbar jag i en realtivt "julfri" zon, sjukhuset. Eller som en vän som jobbar på en av stans elektronikvaruhus uttryckte det. Du slipper i alla fall gå runt och lyssna på eurodiscoversionen av Bjällerklang nonstop i 30 dagar (han led uppenbarligen fortfarande av vissa men från förra julen). Och tittar man på videon nedan kan man verkligen förstå varför (det riktigt tragiska börjar 20-25 sekunder in i klippet). Holländarna verkar inte vara kloka... Jag tackar djupt och innerligt att jag slipper sådana plågor. Tackar även för att Grand hade varm glögg. Det räddade min eftermiddag.
För er som inte kan se klippet: http://www.youtube.com/watch?v=IDdT-OE0_k8

Kommentarer
Postat av: Regina Hermelin

Magnus, du verkar lite grining, ær du lite vinterdeprimerad? Kan i så fall upplysa dig om att det ær værre i Norge, i fredags regnade det så mycket hær att larmen gick på bilarna på gatan. Sjukt. Jag och Uffe åker till New York på søndag før att riktigt væltra oss i amerikansk julstæmmning och øverdriven konsumtion. Som sann kapitalist kan jag føresten tipsa sig om denna sida http://www.buysomethingday.com/ . Underbart motinitiativ!

PS: Har du hørt att Saveman också ska bli norrbagge?

2007-11-27 @ 10:26:10
URL: http://misshermelin.blogspot.com
Postat av: Bossan

http://www.youtube.com/watch?v=2A3kMTZwSQ8

Bättre och då är det ändå ironi!

2007-11-27 @ 11:04:56
Postat av: Unique

Jag fattar inte att du gav dig ut på den skräckupplevelsen! Själv gömde jag mig hemma i värmen och tänker fortsätta med det tills den 1 januari. Ja förutom en vända på Kulturens julhets i em - fast då är jag redan förberedd med ett par koppar glögg innanför västen!

2007-12-02 @ 15:15:52
URL: http://unique80.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0