Jakten på tid, pengar och lycka

Vissa säger att människan är lat av naturen och vissa menar att det absolut inte alls är så. Jag är nog benägen att hålla med om det förstnämnda. Jag slogs för en tid sedan av hur desperata alla verkar vara för att saker ska gå fort, vara billiga och enkla.


Ta alla bantningspreparat till exempel. Alla utlovar enorma viktminskningar, insatsen är alltid minimal både i form av tid, pengar och ansträngning, för du kan fortsätta att äta precis som innan. Lika så är det med träningsredskap, minimal investering i tid, pengar och ansträngning och maximal utdelning vad gäller resultat.  Ännu bättre är det om du kan utöva din träning framför TV:n.


Lika så är det med att tjäna pengar. Helst ska det gå snabbt och enkelt. Av vilken annan anledning spelar vi egentligen på Lotto, spelar poker, investerar i aktier etc. I mängder av annonser för telefonförsäljningsjobb tar de fram exempel på folk som tjänat otroligt mycket pengar på väldigt lite arbete.


Problemet är bara att om det verkligen fanns snabba sätt att bli rik, smal och vältränad som faktiskt fungerade så skulle väl hela världen bestå av rika, smala vältränade människor. Men så är det ju inte riktigt...


Det lite märkliga är att folk i allmänhet dessutom verkar tro att om de uppnår det här med rikedom, tid och smalhet så kommer de automatiskt bli lyckliga. I allt för många fall har jag själv sett att så inte är fallet. När man är rik och inte har blivit lycklig så måste man bli lite rikare till, då kanske man blir lycklig, eller gå ner lite till i vikt, då kanske man blir lycklig etc.

Okej att man ibland vill att saker ska gå lite fortare att göra. Men vad ska vi i så fall göra med all tid som blir över? Om saker gick så fort som man önskade så skulle man ju inte ha något att göra. Gör alla detta för att få ännu mer tid att till bringa framför TV:n för att titta på Idol, Buskis med Stefan och Krister och Sjukhuset eller dator för att skicka löjliga meddelanden till någon på Facebook och skriva meningslösa inlägg på någon blogg. När slutade resan vara en viktig del på vägen mot målet? Tänk er själva en middag med goda vänner. Du har just köpt minut-deluxmiddag-gör-det-inte-själv-kittet. Efter middagen haglar kommentarerna om den utsökta maten och hur mycket tid du måste lagt ner på denna utsökta måltid. Hur kul är det att då säga att man inte gjort ett skvatt själv och att du förberedde den under fördrinken. Att lägga ner tid är ju en ganska viktig form av komplimang, inte bara mot andra, utan även mot dig själv. Hade man känt samma tillfredställelse om ett motionspass tagit 30 sekunder som 30 minuter. Hur stolt skulle man vara över sig själv då?


Jag anser att i jakten på pengar så har folk glömt bort att tid faktiskt också är pengar. Nu kanske ni tycker att jag säger emot mig själv, men det jag menar är att folk lägger ner så mycket tid på sina arbeten i sin strävan att bli rika (och därmed lyckliga) att de glömmer att om de jobbade lite mindre så kanske de skulle få tid över att faktiskt slippa stressa med de andra saker som de nu vill ska gå fortare eftersom de inte har tid att göra dem eftersom de jobbar så mycket. Eller som någon vis person har sagt "vi arbetar för att kunna göra saker som vi skulle göra om vi inte arbetade".

image70


Problemet är att folk inte verkar kunna koppla av medan de gör saker, antagligen eftersom de stressar för att de ska hinna med nästa sak på listan så att de inte ska missa det viktiga TV-programmet. Att laga mat och till och med städa kan vara väldigt avkopplade och effektivt sätt att rensa hjärnan, för att inte tala om hur avkopplade det är att motionera.


Jag har ett mål för mig själv, och det är att låta saker ta den tid det tar. Jag orkar och vill inte ha bråttom, för jag vet inte vad jag stressar till.


Kommentarer
Postat av: Bossan

två saker... du kan googla den ena och youtuba den andra "mindfulness" och "Dan Gilbert"!

2007-10-24 @ 09:17:25
Postat av: Regina Hermelin

Hej Magnus!
Kul att læsa din blogg, speciellt nær jag sitter på jobbet och førsøker få tiden att gå!!! Inte før att jag har så jækla bråttom (jobbar ju trots allt i norge, de har inte særskilt bråttom hær, driver mig till vansinne ibland, nær de till och med lagstadgar så att folk inte ska stressa runt, typ att butiker inte FÅR vara øppna på søndagar, før då SKA man umgås med sin familj, vare sig man vill det eller inte) utan før att jag sitter på jobbet och førsøker læsa kontrakt som ær så sinnessjukt tråkiga att jag måste ta surfpauser efter varje læst sida.

PS. har vægarna førbi Arkad snart, ær du i Lund den tiden?

Ha det!

2007-10-25 @ 15:35:39
URL: http://misshermelin.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0