Swe-delat i Svedala

Är det bara jag som tycket att den här artikeln är lite märklig. Eller egentligen är det inte artikeln, utan miljöpartistens försvar. För det första så kan du lätt spela härskartekniksbingo på alla hans citat. Eller vad sägs om att sätta ett kryss på förlöjligande på "Det här är sjukt, bara trams. Ungdomarna vet inte vad de pratar om. De har ingen bakgrundserfarenhet och kan inte förstå varför en person som jag skriver som jag gör, säger René Lundström, född i Belgien".


Men det som egentligen är det märkliga är att en person som själv varit med om att tvingas byta religon, språk etc. själv vill tvinga andra att göra det. Det är lite som att säga att det inte är något fel med att slå barn med argumentet att jag själv blev slagen och minsann inte tog någon skada av det. Försöker man bemöta sakargumentet att det är fel på att slå barn genom att säga att barn far illa så går man på något vis automatiskt till personangrepp på personen som då har blivit slagen. På samma sätt är det svårare att argumentera mot hans motion och man har i artikeln också valt att lyfta fram det faktum att han behandlades "som en liten prins" men att de ställde hårda krav vilket fick till följd att han gjorde militärtjänst och bytte religion och blev protestant.


Men det som jag tycker är märkligast av allt ihop är att en person med hans bakgrund, hans far var "oliktänkande motståndsman" och fängslades av nazisterna, vill skicka bort alla oliktänkande som kommer till Svedala som inte vill följa de normer och kulturlagar som kommunen sätter upp. Jag har dessutom hört att tvång är jättebra om man vill försöka få folk att göra något.


Jag säger inte att Lundström nödvändigtvis har lidit eller farit illa av att han tvingades ändra religion etc. Men det är viss skillnad när man kommer som barn till en, uppenbarligen, kärleksfull familj och att då anamma deras kulturella traditioner. Det är en annan femma att få hela familjer med personer i olika åldrar att avstå sin religion. Jag menar, vi svenskar är ju inte så lysande på att anpassa oss själva. Hur många länder har inte svenska skolor där de svenska barnen får gå. Där ligger även bostadshusen och affärer (ta bara Costa del Sol som exempel, de har tom. en egen tidning). Givetvis är områdena ofta väl inhägnade så att man inte riskerar att stöta på lokalbefolkningen. Vi svenskar kan ju inte ens avstå knäckebröd och sill på midsommarafton utan vi tar med oss det till Mallorca eller åker till närmaste IKEA.   


Om man av någon anledning ändå någonstans av någon outgrundlig anledning beslutar att invandrare "ska förbinda sig att lära sig svenska men också svensk kultur och historia, kvinnors lika värde och förbud mot barnaga och könsstympning" (menar SDS med "kvinnors lika värde" att alla kvinnor är lika mycket värda eller menar dom kvinnor och mäns lika värde?) så tycker jag att alla "svenskar" också måste skriva på ett likadant kontrakt. Men jag anser att "bestraffningen skulle vara det omvända, alla som inte lär sig kvinnors och mäns lika värde istället borde skickas till Svedala.  


Kommentarer
Postat av: katten

men hur går det med din "kontaktannons"?

2008-04-18 @ 01:12:31
URL: http://katyeah.blogg.se
Postat av: Megnuz

Går så där... Har inte några bilder som är lika smaskiga som dem som du verkar ha ;)

2008-04-18 @ 10:43:42
URL: http://magnussandberg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0