Reinfeldt says ?Mm? and Reinfeldt says ?Hm?

Vår statsminister är ute på roadtripp för att besöka alla oss vanliga människor. I dagens Sydsvenska finns ett reportage  från Ängelholms sjukhus där han kommit för att lyssna på de som jobbar inom vården. Det är väl fint, bra och sympatiskt att göra så, dvs. om det fanns någon djupare anledning än att bara visa upp sig som en god lyssnare och "en folkets statsminister". Om han inte tänker göra något åt problemen så hade han lika gärna stannat hemma. För det verkar som han under besöket mest ha sagt "Hm" och "Mm". För hade han sagt något annat så hade det kanske kunnat tolkas som något form av löfte som han och alliansen inte skulle kunna infria. Det är det som är nackdelen med att vara ute bland vanligt folk. Vi förstår nämligen inte när en kommentar är ett löfte och när det bara är en kommentar. Då är det bättre att hålla tyst. Dessutom så fanns det ju en massa journalister (annars är det ju ingen idé att försöka vara folklig, om det inte hamnar i tidningen) och journalister har ju läskiga bandspelare och anteckningsblock. Och då blir det svårt att ta tillbaka ett löfte. Jag är nästan säker på att Reinfeldts mediastrateg sagt åt honom något i stil med att "Kan du inte klanka ner på Sossarna så håller du tyst"!


För vad skulle han egentligen kunna säga när det framkom att ingångslönen för en sjuksköterska är 17-18 000? Eller när han fick veta att OB-tillägget på julafton ökar från 82 kr/h till astronomiska 91. Det innebär en extra mandel i gröten ungar. Vad han än hade sagt så hade det blivit fel. Han gjorde antagligen rätt som "Hm:ade" bekymrat. Hade varit intressant att veta vad som rörde sig i Reinfeldts huvud just under det här besöket. Undrade om han egentligen lyssnade. Han kanske bara klämde fram ett "Hm" eller "Mm" när han tyckte att det passade. Eller så kanske han tänkte något i stil med:

"17 000... det är ju i alla fall mer än de futtiga 5000 som jag fick i löneförhöjning"

"Undrar om jag får en lergök i present. Jag är ju ändå i lergöksstaden"

"OB... undrar om de också går på nattklubb och dricker vin när de har jour"
"Och har man 91 kr i OB så räcker ett tiotimmarspass nästan till en helkväll på Judit & Bertil".

"Varför måste han prata om McDonald's... är riktigt hungrig och jag gillar ju inte leverpastej"

Osv...


Jag blir inte imponerad av Reinfeldt för att han lyssnar på folk. Det kan de flesta göra. Imponerad blir jag när han tar åt sig och försöker göra något åt problemen. Men jag undrar när ska vi få en politiker som även är en handlingskraftig ledare? Det har vi nog inte haft sedan Branting gick i kortbyxor.
image108
Om jag ser riktigt bekymrad ut och säger "Hm" så kanske de tror att jag faktiskt bryr mig...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0