Den som har flest fingrar kvar efter nyår vinner

Cyklade hem från min farmor häromdagen (den damen är för övrigt värt ett eget inlägg i sig, och inte bara för att hon är 88 bast och har ett eget hotmail-konto). När jag cyklade slog det mig plötsligt att jag kände mig väldigt otrygg. När jag cyklade förbi något ungdomsgäng så var jag till och med rädd. Första gången jag känt så här under hela min tid i Lund och det var inte roligt. Men jag var inte rädd för att bli nedslagen eller rånad. Det jag var rädd för var att någon oavsiktligt, eller avsiktligt, skulle skjuta en raket på mig (spelar inte så stor roll om det är med avsikt eller inte eftersom konsekvensen blir densamma ändå). Det hade definitivt inte varit roligt alls...


Har därför de senaste dagarna som så många andra ondgjort mig över alla småungars hänsynslösa användande av smällare, eller rättare sagt raketer, eftersom smällare sedan ett par år tillbaka är förbjudna. Det är ju dessutom rätt märkligt att sexåringar springer runt med raketer när det mig veterligen är 18-årsgräns för inhandlande av raketer. De får inte köpa folköl eller annat som i värsta fall kan skada dem själva. Men att ge dem rakter som kan ge många andra skador eller lidande i form av uppbrunnet hus det har man inget problem med. Eller som min gode vän J sa: "Varför inte ge dom dynamit på en gång". Dynamit och krut för privat bruk måste man visserligen ha licens såvida det inte står fyrverkeri på. Då går det som sagt alldeles utmärkt för vilken unge som helst att köpa.

image98
Foto: www.fotoakuten.se


Kontentan är att ungdomar med raketer är ungefär lika förutsägbara och pålitliga som Troilius under brazilian-wax-säsongen. Egentligen är det makalöst att det inte sker fler allvarliga olyckor än vad det faktiskt gör. Ungdomarna inte bara håller raketerna i handen när de tänder på (och gärna ytterligare ett antal sekunder, ungefär som en osäkrad handgranat) de skjuter den sedan mot folk i semaforhöjd.

Förbjud skiten, eller ta bort småraketerna som bara smäller, låt föreningar eller andra organisationer söka dispens så att man kan göra organiserade fyrverkerier. Eller så låter man helt bli att smälla. Förutom att man sparar på miljön så finns det kanske viktigare saker som man skulle kunna lägga de 220 miljonerna på.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0