Jag vill ha morötter!!!

Sydsvenskan har idag ett stort reportage om hur trafiksituationen i Lund håller på att bli ohållbart, inte minst med tanke på Lunds nuvarande och förväntade expansion, i synnerhet om ESS-anläggningen byggs här. Egentligen skulle jag vilja säga att trafiksituationen redan är ohållbar och att den kommer haverera fullständigt om inget görs. Jag är glad att jag har ett jobb som inte kräver att jag måste ta mig ut på motorvägen varje morgon.


Fick höra att i samband med bygget av citytunneln kommer man att bygga om Malmö C. Stationen kommer då att ha sänkt kapacitet och en många tåg kommer därför att stanna i Lund och för passagerarna väntar därefter färd med buss till Malmö. Trafiken på motorvägen mellan Lund och Malmö är tidvis som sagt minst sagt kaotisk och därför ska man undersöka om väggrenen kan göras om till en tredje fil som ska kunna användas i rusningstrafik. Tyvärr så verkar fortfarande olika myndigheter och statliga bolag inte kunna prata med varandra. För ombyggnationen av motorvägen har inte påbörjats ännu och ombyggnaden av Malmö C kommer att ta sin början i slutet av 2009. Återstår att se om man hinner bli färdiga... vägbyggen är ju kända för att bli färdiga i tid. 


Men det var egentligen inte alls detta som jag skulle fokusera på i dagens inlägg. För att om möjligt minska antalet bilpendlare har Lunds kommun ett projekt där man försöker få så många som möjligt att låta bilen stå till förmån för kollektivtrafik och cykel. Läste i Sydsvenskan att om man skrev på ett kontrakt om att man skulle cykla till jobbet i ett halvår så fick man reflexväst, regnställ, hjälm etc. När jag läste vidare på Lunds kommuns hemsida framgick det att det bara var de som körde bil till jobbet som kunde ansluta sig till den här kampanjen. Vi som redan från början underlättar för staden, övriga pendlare och miljön är alltså ingenting värda. Det är nästan så att jag har lust att börja köra bil till jobbet bara för att kunna sluta. Är trött på att man bara uppmuntrar de som förändrar sitt beteende och aldrig de som vidhåller det. Skolan är ett praktexempel där de som är lydiga sällan får någon uppmärksamhet. Istället ger man de bråkiga uppmärksamhet och ännu mer uppmärksamhet när de för ovanlighetens skull är ordningsamma. Inte konstigt att de blir förvirrade och inte vet hur de ska bete sig (överlåter ev. vidare utveckling av just denna skolpsykologi till min bror skolpsykologen).

image100

Det är egentligen rätt intressant huruvida man använder piska eller morot. När jag var i Indien för ganska precis ett år sedan diskuterade vi ganska mycket befolkningspolitik. I Indien, där man försöker begränsa antalet barn till två/familj och därefter erbjuder sterilisering använder man sig av morötter som t.ex. gratis sjukvård för modern efter den andra förlossningen och för de två barnen. Dessutom var det frivilligt att sterilisera sig (även om den muntliga övertalningen säkert inte var den snällaste). I Kina har man istället infört en barnbegränsning på 1 barn. Detta genomdrivs hårdhänt och då det är mer eftertraktat att få en som har det inneburit att bl.a. flickfoster aborterar i hög utsträckning.  Samma problem finns visserligen i Indien, men eftersom det är tillåtet med fler barn än ett så är det enligt inte fullt lika vanligt förekommande då det första barnet är en pojke. Ska bli intressant vad som i förlängningen kommer att bli mest effektivt, piska eller morot.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0