Att förändra sin syn på världen

Har tidigare lagt ut två inlägg (ett i september och ett i oktober förra året) om Fredrik Härén och hans föreläsningar och tankar om svenskars syn på övriga välden, dvs. att vi i många fall har en förlegad och föråldrad syn på vår omvärld. Detta gäller i synnerhet länder i Asien och Afrika.

 

Mitt nästa slagträ i argumentationen att vi svenskar (och många andra i världen för den delen) behöver öppna våra ögon och inse att saker inte är så som de var för 25-30 år sedan är en professor i folkhälsovetenskap på KI som heter Hans Rosling. Första gången jag stötte på honom var för ungefär 1,5 år sedan i samband med en kurs i Global hälsa. Vår föreläsare talade hela tiden varmt om honom och refererade allt som oftast till hans forskning.

 

Häromdagen såg jag honom föreläsa på SVT. Han visade ett datorprogram som grafiskt visade förändringar i världen enligt olika variabler. Fördelen med programmet är att det är lättöverskådligt och enkelt, samt tillgängligt för alla. Programmet tillsammans med hans förmåga att förläsa har väckt stor publicitet och har förbluffat många. Programmet hade jag redan sett på mina egna föreläsningar för då 1,5 år sedan, men jag insåg att Rosling var en avsevärt mycket bättre föreläsare än den som jag hade och jag insåg snabbt att han visste vilka poänger som man skulle lyfta fram.

 

Hans föreläsning ligger både på youtube, SVT play (där finns även Häréns föreläsning. Den  ligger under föreläsningen från programmet 080610) och på hemsidan Gapminder där även dataprogrammet finns. Har ni lite tid över så rekommenderar jag varmt att titta på föreläsningarna.

Kommentarer
Postat av: Bossan

Det är väl främst Roslings presentationsverktyg som är imponerande? Som föreläsare utan detta stöd skulle han väl vara sådär halvbra? Men 1+1 kan bli 3. Nytt upplevs ofta som bra, och hans föreläsning är både nytänkande och inspirerande. Ett animerat multivariabelt diagram säger mer än tusen ord.



Btw, Fredrik som sommarpratare är också nytänkande och inspirerande, även om han är lite för hurtigt korrekt och självförhärligande för min smak.



Kan för övrigt rekomendera ett besök på TEDtalks om någon är intresserad av inspirerande föreläsningar på ca 20 min. Tror även att Rosling föreläst där...

2008-07-04 @ 22:35:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0