Om årets nobelpristagare i litteratur...

Går ibland in och läser närupplagan av Gefle Dagblad (har trots allt tillbringat 13 år av mitt liv i Gävle). Inser att Gävle är mycket mer ”småstad och landet” än vad jag hittills insett. Man märker sådant när man läser lokalpressen och de inte riktigt kan fylla upp utrymmet med adekvata riktiga nyheter utan tvingas fylla upp med nonsens och ”hitte-på-reportage”. En gammal klassiker som mina föräldrar berättat är en notis i Blekinge Läns Tidning med rubriken ”lässugen katt” (eller något i den stilen) där kontentan hade varit att en katt hade gått in i en bokhandel och sedan gått ut igen… det var alltså hela historien.

Men jag undrar om inte Gefle Dagblad är på väg att toppa detta. I samband med att man tillkännagav årets Nobelpristagare i litteratur gjorde GD det här reportaget. Jag skulle gärna ha varit med på det redaktionsmötet där denna idé kom upp. Vem var det som egentligen satt och funderade och funderade innan han hoppade högt och utbrast ”Shit! Jag kom en så fruktansvärt bra idé! Vi låter några tredjeklassare tycka till om Jean-Marie Gustave Le Clézio!”. Ännu mer intressant skulle det ha varit att se hur övriga redaktionen reagerade. ”Lysande! Vilken kioskvältare!”

Jag undrar vad som kommer härnäst. Det finns helt klart en uppsjö av möjligheter. Kommer vi få en analys av finanskrisen från 5-årsgruppen på rödmyrans daghem? Eller kommer kanske Järbos knattefotbollslag testa årets nyheter på systembolaget …

Kommentarer
Postat av: Bossan

Genitaliskt... humor och folkbildning i en sällan skådat skön kombination!

2008-10-18 @ 20:37:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0