Med smör på...

Har under dagen insett att det i Sverige pågår en stor kamp, ett krig, en batalj. På ena sidan står fetthatarna eller margarinälskarna som de helst kallar sig. På andra sidan står Per Morberg med hela smörklanen. Detta krig resulterar i inte mindre än 193 000 träffar (om man söker på ”smör eller margarin”) och 7270 träffar om man söker på ”smör vs margarin”. Tänk så många krig som utkämpas utan att man egentligen känner till det.

Givetvis så tar man till allehanda knep för att stärka sin sak. Följande bilder kan anses vara vapen för smörsidan:

(Bilderna finns med bildtext i Jobbpartiets broschyr och finns bl.a. här.)

När man bedriver ett krig så gäller det givetvis att inte blotta sig bakåt, lämna luckor i försvarslinjen. Råkade hamna på Lättas hemsida och insåg att Lätta inte bara lämnar en lucka i försvarslinjen, de delar dessutom entrébiljetter till sina fiender att komma in bakom dem. De skriver nämligen följande:

Jag tror att smör är bäst för hälsan, för det är så naturligt”, hör man ibland. Smör är inte bättre för hälsan, för smör innehåller mer mättat fett än alla margariner, och det är det mättade fettet vi ska begränsa.

Vad är ”naturligt”? Enligt riktlinjer får man inte påstå att något är ”naturligt” om det inte kommer direkt från naturen, och smör kan man inte skörda på fälten eller plocka från träden! Liksom margarin tillverkas smör i fabriker. Att sedan smör, som ursprungligen kommer från vegetabiliska fetter som kon äter och sedan härdar, är inte mer naturligt än att man tar vara på de vegetabiliska fetterna direkt, utan att de ska passera genom en ko.
"

När man läser detta och tänker på de båda bilderna så måste den självklara slutsatsen hos varje upplyst medborgare vara att smör och margarin är lika ”naturliga”.

Jag kan, för den som tvekar, påpeka att jag nog sällar mig smörsidan (antagligen föga förvånande efter att ha läst inlägget). Men i ärlighetens namn så struntar jag i stort sett i hur det tillverkas eller om det är helt naturligt, jag använder smör för att jag helt enkelt tycker att det smakar bättre.

Kommentarer
Postat av: Ella

Sen självklart ska man äta smör och vegetabiliska oljor var för sig och inte sammanfogade till billigt klet.

2009-04-17 @ 20:47:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0