I arla morgonstund... eller kl 16.18

Har precis vaknat ur min slummer efter att ha jobbat hela natten. Känns som om någon har hällt lut och grus i mina ögon och dessutom ändrat min normala gång- och tankehastighet till ultrarapid.


Kom att tänka på en gammal bekant från min tid på kemiprogrammet på LTH. Han dök alltid upp på morgonföreläsningen för att därefter inta en plats längst bak och efter bara några minuter in på föreläsningen (som i regel handlade om matematisk analys i en eller alldeles för många variabler) så sov han som en stock. Vissa gånger vaknade han inte ens när det var dags för rast. I princip varje dag så utspelade sig samma sak, han kom, han såg, han somnade.


Vi andra som var vakna under hela föreläsningen frågade vid något tillfälle varför han envisades med att dyka upp på föreläsningen när han alltid sov ändå. Vissa av oss lärde sig uppenbarligen inget ändå, så man kanske skulle ha utnyttjat tiden till att sova istället. Svaret var kort och enkelt.

-"Jag sover mycket bättre på föreläsningarna än vad jag gör hemma".

Säger kanske mer om föreläsningen än om hans hemsituation (även om jag vill minnas att han bodde hemma hos föräldrarna fortfarande). Tyckte att det var konstigt att han masade sig upp och cyklade till föreläsningen bara för att sova. Men vad gör man inte för en god sömn. Han kan inte ha sovit särskilt bra hemma med tanke på utformningen av och bristen på mjuk stoppning i matteannexets hårda åhörarstolar.

Har även funderat på att spela in vissa föreläsningar på CD och sälja som "sömnskivor" som man kan ha i bakgrunden för att lättare somna om kvällarna. Ungefär som man kan ha våg- och skogsljud som ljuddekoration.


Men faktum är annars att våra liv styrs av en syn som innebär att man ska gå upp tidigt på morgonen och lägga sig i rimlig tid på kvällen. Ingen hänsyn tas till dem som har någon annan dygnsrytm och större sömnbehov (vilket man bl.a. konstaterat att tonåringar har). Det är intressant att många människor tillbringar sina liv med att gå och lägger sig när de inte är trötta för att sedan gå upp när de är det.

image107

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0