Vem bestämmer verkligheten?

I veckan har Universitetssjukhuset i Lund haft operationsstopp pga. av för hög patientbelastning. Läste i SDS att man i måndags kväll hade 58 överbeläggningar och fortfarande ett stort tryck på akutmottagningen. I artiklen uttalar sig Henrik Hammar (m), regionråd med yttersta ansvar för skånes sjukvård, om huruvida Region Skånes hårda sparbeting (USIL ska spara i runda slängar 200 miljoner) har något samband med krisläget. Han svarade: " Nej, annars har det ju fungerat bra i sommar. Det har varit väldigt lite skriverier om vårdkris."
 
Man kan fråga sig om Hammars bild av verkligheten endast består av de delar som beskrivs i tidningen. Jag har alltid trott på det omvända, att tidningarna endast består av delar av verkligheten.

Mitt råd till bästa regionråd Hammar är att om man vill veta hur verkligheten ser ut så kan man börja med att besöka den i stället för att bilda sin hela bild av vad andra skriver om den. Det har varit kaos på USIL sedan juni.

Passade f.ö. på att vara ledig från måndags eftermiddag och en vecka framåt. Var inte helt missnöjd med min ledighet när jag vaknade upp i tisdags och läste om sjukvårdskaoset.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0