God lyxig jul

Hoppas förresten att alla har haft en bra och trivsam jul. Julen är ju en högtid då man gärna lyxar till det lite extra. Och vad kan vara mer lyxigt än 3,2 kg falukorv, fulfolköl och riktigt pyttipanna.
image97

Orera om o-rea

Är tillbaka efter min julvistelse i de småländska skogarna. Kan min stora besvikelse meddela att SJ inte var försenat utan tvärt om gick i tid. Inte heller någon av min a andra farhågor gällande SJ besannades, så nu vet jag inte riktigt vad jag ska klaga på.


Jo, det är klart att jag vet det...


Varför hetsar alltid folk upp sig när det är mellandagsrea? För det första så har de spenderat veckorna innan jul med att shoppa hejdlöst, stå i köer och trängas med andra lika galna människor. Efter två dagars uppehåll med julmat och Kalle Anka så har de uppenbarligen sådan shoppingabstinens (eller att två dagar med släkten är precis vad de klarar) att de redan klockan sju på annandagen måste stå och hänga på låset på H&M. För folk verkar inte riktigt förstått att handlarna inte har så mycket att rea ut. De flesta klädaffärer har så små lager att de inte behöver rea ut allt direkt efter jul. De väntar oftast till januari-februari med en riktig rea då de verkligen behöver bli av med sina grejer. Hur många har inte irriterats över den stora mängd varor som säljs till ordinarie pris på mellandagsrean? Även om butiken fullständigt är dekorerad med skyltar som kunngör att det minsann är "upp till 70 % rea" så är det enda som reas ut är en enda klädsnurra med clownbyxor och senapsfärgade tröjor i XXL. Flera affärer har insett att det kanske inte är så mycket rea och därför ändrat konceptet något och kallade det istället för "mellandagspriser". Det är väl fint att de inte vill bluffa, men å andra sidan så är det klart att priserna är "mellandagspriser", vad skulle det annars vara i mellandagarna. Dessutom tror jag folk förväntar sig rea när en butik öppnar kl. 07 en annandag.

image96

Men hemelektronikkedjorna då säger ni. Ja, det är klart att de har vissa varor som är kraftigt prisnedsatta. Men frågan är hur många ex. av denna vara som de har och sedan är frågan hur många gånger på ett år som dessa kedjor annonserar om rea. Det kan vara allt från sommarrea till Pingis-SM-rea. Så priserna i mellandagarna är kanske inte så unika och jättelåga. Framför allt inte så låga att man har lust att stå i bilkö i flera timmar. Påminner mig även om ett nyhetsreportage, tror det var Janne Josefsson, som konstaterade att (tror det var OnOff) som aldrig sålt varan för det "ordinarie pris" som angavs i reaannonserna, i vissa fall var priset högre under rean.

Så är det vi är alla lurade. Måste erkänna att även jag besökte mellandagsrean, dock vid en mer humantidpunkt, jag köpte ingenting och jag lackade ur redan efter en timme.  


Trevlig resa?

I morgon ska jag medelst SJ och Öresundståget ta mig till Växjö. Resan tar normalt 1 h 45 min. Kalla mig pessimist men jag är säker på att en eller flera av följande saker kommer att inträffa:


  • Jag kommer, trots att jag sitter i en tyst avdelning bli störd av små barn eller mobiltelefoner eftersom den tysta kupén är det enda stället där det finns ledig plats i gången.
  • Jag kommer dessutom att bli störd av konduktören som var 15:e min kommer att meddela antingen att folk får trycka ihop sig eller att det är förbjudet att placera bagage i gångarna. Han kommer att tvingas upprepa det senare eftersom folk har så vansinnigt mycket julklappar och annat trams och de kan inte lägga detta på hatthyllorna eftersom folk har börjat lägga sina barn där i brist på platser och bara för att de ska få någonstans att sitta.
  • Tåget kommer att vara försenat innan det kommer till Lunds C.
  • Tåget kommer att bli minst 20 minuter försenat eftersom passagerarna som står innanför dörrarna på tåget måste gå av först innan de som står på perrongen kan gå på. Sedan måste de som gick av vänta på att de som gick på ska klämma sig fram till sina platser för att de ska kunna försöka trycka sig på igen.
  • Tåget kommer bli max 40 min eftersom det är för större förseningar än så som SJ:s resegaranti börjar gälla.
  • Tåget kommer att göra två oplanerade stopp pga. av signal- eller växelfel, tågmöte eller älg på spåret.
  • Konduktören kommer, av förklarliga skäl, inte vara på gott humör.
  • Minst en toalett kommer att vara ur funktion.
  • Tåget kommet att ersättas med buss efter Alvesta.
  • När jag hittar min plats måste jag från min plats köra bort någon naiv person som i sin enfald trodde att platsen nog skulle vara obokad fram till Emmaboda, Lessebo eller Hovmantorp eller någon annan håla så här några dagar före jul.

Men även om alla dess punkter inträffar så ska jag inte låta mitt goda humör påverka mig. Allt detta är ändå småsaker. Glädjen över att komma hem till färäldrarna och att träffa mina syskon kan inte ens SJ rå på.


Kreativt skattefiffel

Läste i en artikel häromdagen om en folkpartist som gjort en massa avdrag för cykellås, sudukobok, kemtvätt etc Givetsvis gick jag igång på detta och tänkte först att medvetet försökt fuska och göra avdrag på skitsaker. Kemtvätten kom av att han utanför riksdagshuset hjälpt en nedblodad man och jag kunde för mitt liv inte förstå hur hans nedblodade kläder på något sätt skulle vara direkt kopplat till hans riksdagsplats. Ingår det verkligen när man sitter i Sveriges Riksdag att en dag i veckan stå utanför riksdagshuset och få sina kläder nedblodade? Kan man inte inte köpa in skyddsrockar åt de stackars politikerna?

Men när jag nu skulle skriva detta inlägg fanns artiklen inte kvar. Beslutade mig då för att se om politikern i fråga skrivit något på sin blogg eller motsvarande. Det fanns det... läste det och insåg att jag trillat i svensson-fällan, dvs okritiskt läst en artikel och trott att det som stod där var sanning. Skäms otroligt mycket över att jag trott att Aftonbladet skriver faktaspeckade sanningsenliga artiklar. Måste haft en släng av otrolig naivitet eller åtminstone varit duktigt trött.

Hur som helst en nyttig läxa. Tro inte på allt ni läser... framför allt inte på det som sådana som jag skriver.

Svengelska översättningar

Vad är det egentligen med svenskar, översättning och filmer? Satt igår och tittade på TV6 och Starwars - The return of the Jedi, men jag tappade sugen att titta pga. av den otroligt taffliga textningen. Till exempel så heter R2D2 som i översättningen heter Artoo-deetoo och CP3O heter See-Threepio. Okej, det är namn som kan användas, men det blir inte riktigt bra.


Finns för övrigt hur mycket som helst skrivet och diskuterat om dålig översättning inom filmbranschen. Både vad det gäller filmtitlar och konversationer i filmerna. Orkar inte helt enkelt inte dra alla dåliga exempel... Ni kan säkert några själva. Men drygt är det i alla fall.

image95

Svåra frågor

Varför heter det inte tungglögg när det heter lättglögg?

Konsumtion + pengar = lycka +skoj?

Julen närmar sig med stormsteg... jag är säker på att de allra flesta ser framemot denna högtid. För visst är det härligt att träffa släkt och vänner och äta och inte minst dricka gott. Men jag vet få som egentligen gillar alla måsten och all hets som omger julen. Allt ska vara perfekt och alla ska vara lyckliga. Är det inte perfekt och är man inte lycklig så är man onormal och misslyckad. Julen har således kommit att handla om många fysiska attribut och handlar i många fall väldigt lite om gemenskap utan just om att den vackraste och största ljusslingan, den trendigaste och fräckaste adventsljusstaken och inte minst så många och dyra julklappar som möjligt. Satt på en av Lunds pubar igår och kom in på just julhetsen. Att fundera på varför vi egentligen firar jul och vad som egentligen är viktigt kanske inte ligger så långt borta...


Vi insåg att Svenskt näringsliv inte är sämre än att de upptäckt och uppenbarligen är oroliga över att folks ska tänka dessa tankar. Julhandeln som slagit rekord år efter år får allt svårare att överträffa sig själv. Svenskt näringsliv har därför startat en annonskampanj (såg den länkade sagan på en helsida i Metro igår) där man försöker övertyga svenskarna om det osunda i att sluta handla en massa, och framför allt att man inte blir lycklig om man inte handlar en massa julklappar och att allt blir väldigt tråkigt. Dessutom försöker de tuta i oss att det inte bara är vi själva som blir olyckliga över utebliven konsumtion, andra, speciellt fattiga, på andra sidan jorden drabbas också om vi inte skulle handla lika mycket.


Måste säga att jag förstår att Svenskt näringsliv givetvis vill att handeln ska slå ett nytt rekord i år, men frågan är om jag sett maken till onyanserad och plump annonskampanj. Det är inte bara att man på dagisnivå logiskt försöker övertyga oss om att handla är det enda rätta, man försöker föra ett logiskt resonemang utan att överhuvudtaget ta upp andra perspektiv. Bara en sådan sak att antalet SMS-lånetagare som handlar hos kronofogden ökar kraftigt (och troligen kommer att öka ännu mer efter jul) gör att man borde tänkt efter borde sju och tio gånger. 


Uppenbarligen ligger inte heller lyckan i sakerna i sig utan just det faktum att de är köpta. Immateriella ting eller egenjorda saker har ingen plats i Svenskt näringslivs verklighet. Det intressanta i hela det är resonemanget är det faktum att det inte bara är dessa saker som inte har en plats hos Svenskt näringsliv, de fattiga och mindre bemedlade saknar även de en plats. För om de inte kan vara med och göra världen lycklig så är de, förutom att de inte kan ha roligt och definitivt inte vara lyckliga, så bidrar de ju dessutom till att resterande världen sakta men säkert förgås. De blir således en sämre sorts människor än, inte bara de rika knösar till affärsmän som äger varuhus, utan även sämre än de fattiga satarna till kunder som faktiskt har råd att handla.

image94

Jag är inte kommunist, skulle inte ens drista mig till att kalla mig sosse men jag tycker att hela kampanjen är trams och totalt missriktad. Jag hoppas att hela Svenskt näringsliv skäms och drar tillbaka hela skiten.


Har ni förresten tänkt på att datumet för julen och Jesu födelse är samma från år till år men att dagen för hans dödsdag, dvs påsken, varierar (Fast om ni tänker efter så är det inte så märkligt som det först kan tyckas).


Tillagt 071214, kl 08.42:
Det verkar som om inte bara det är jag som reagerat på Svenskt näringslivs kampanj. Det var ju synd att ett av deras mål med kampanjen var att skapa debatt. Det hade varit mycket roligare om de bara hade varit dumma i huvudet (är förresten inte frågorna lite väl tillrättalagda och "trevliga" för att vara autentiska kommentarer?).


Same shit, different name

Att Expressen och Aftonbladet skrev om ungefär samma trams visste jag sedan innan. Men jag har varit naiv nog att tro att de åtminstone försökte skilja sig lite från varandra. Ikväll insåg att så inte var fallet.

När jag, sportintresserad som jag är tänkte jag kolla hur det hade gått i kvällens hockey och efter ha läst både på Aftonbladets och Expressens respektive hemsidor, haft en alvarlig funderare om jag precis upplevt någon form av deja vu, insåg att de antagligen gör precis allt för att "apa" efter varandra. Se bara på exemplet nedan. Det är inte bara rubriksättningar och innehåll som är väldigt lika (det är t.ex. inte tillräcklig förändring att utelämna "vilt" eller byta ut "årets" mot "säsongens") det samma utan även sid-disposition. Man blir mer än lovligt trött... Brynäsvinsten gav i och för sig viss tröst. 
image93
 

RSS 2.0