Blajsvenskan

Har precis tittat på första halvlek mellan Göteborg och Norrköping i fotbollsallsvenskan. Frågan som jag ställer mig är vilket ljushuvud är det som har kommit på att allsvenskan ska ha premiär i samband med att Champions League är inne i slutfasen? I relation till veckans kvartsfinaler mellan Liverpool och Arsenal samt Manchester United och Roma så upplevs svensk fotboll gå otroligt långsamt. Lägger man dessutom till att denna första halvlek mellan IFK och Peking bestod i en orgie i felpass, bollar utan adress, snedsparkar, halkande spelare, grötigt spel, spelare som inte kan dribbla, spelare som får bollen för långt ifrån sig och spelare som envisas med att ta ner bollen på knäskålen så är bilden av svensk fotboll inte särskilt ljus. Det var som om de båda lagen enbart bestod en massa Håkan Mild och Klas Ingesson. Det var där nästan löjligt signifikativt att det mål som faktiskt gjordes i första halvlek var ett självmål.


För att ytterligare spä på fotbollsmisären så spelades matchen på ett öde Nya Ullevi där kommentatorerna satt så långt ifrån planen att de hade svårt att se vad som hände. Trots detta försökte de plocka fram något "genialt" och "enastående" i varje halvtaskig prestation. Allt detta ackompanjerades av IFK Göteborgs klack som medelst baskagge och bröliga mansröster dissekerade varje klassikiskt musikstycke genom att vråla ut "IFK", "Änglarna", "Tjalala" eller något annan originellt.


Pratade med en hängiven FF-supporter efter matchen mot Elfsborg som konstaterade Malmö hade spelat kasst och att det enda positiva var att Elfsborg spelat lika dåligt. Jag får hålla till godo med Champions League så länge som det varar. Efter det får jag väl följa någon annan publiksport som t.ex. Bowls. Säger precis som Hammarbys damlag i fotboll: Varför välja världens 38:e bästa liga när du kan välja den bästa? Nä, det kommer nog att dröja innan jag ser på allsvensk fotboll igen.


Kommentarer
Postat av: Bossan

Vad tyckte du om andra halvlek?

2008-04-13 @ 21:33:17
Postat av: Megnuz

Jag gav ju upp och skrev det här inlägget istället (sen var jag tvungen att sticka iväg). Men jag inser ju så här i efterhand att det kanske var den andra som man skulle ha sett... Men det krävs nog två bra halvlekar för att imponera på mig. Jag kommer nog dra mig för att titta på allsvenskan, i alla fall på TV, utom möjligen i yttersta nödfall.

2008-04-15 @ 22:17:13
URL: http://magnussandberg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0