De fem årstiderna

Har tidigare haft ett resonemang om den skånska vintern eller snarare avsaknaden av den samma. Jag menade bland annat att Skåne endast hade tre årstider; vår sommar och höst. Nu visar det sig att jag dels har fått stöd för att det inte finns någon skånsk vinter men det visade sig emellertid att jag hade fel på punkten vad gäller att det bara fanns tre årstider. SMHI menar nämligen att det rent metrologiskt sett inte varit vinter i Skåne änne, men att hösten som längst kan hålla på till 14/2. Men eftersom det metrologiskt sätt inte heller är vår så har vi nu någon annan typ av årstid som vi inte har något namn på. Synnerligen intressant... frågan är vad årstiden borde kallas.


Jag får återkomma om jag kommit på en tillräckligt dålig ordvits som förtjänar att vara namnförslag.

Kommentarer
Postat av: Maria Noleryd

japp, tråkigt utan vinter... Vad sägs om indianhöst? eller Schminter... Nja, väntar med spänning på dina förslag istället!

2008-02-20 @ 21:03:28
Postat av: Bossan

inter?

2008-02-21 @ 10:33:28
Postat av: Christina

ÄNTLIGEN! Jag har alltid (ja eller en liten tid iaf)hävdat att Skåne endast har 3 årstider. Känns riktigt skönt att jag ser att någon håller med.

2008-02-24 @ 22:37:42
URL: http://littlevoice.blogg.se
Postat av: Megnuz

Har inte kommit på någon bra ordvits ännu. Jag var också inne på ngt som t.ex. Schminter eller vinterisch, men inte speciellt kul. Inter var däremot kul! Bra Bossan! Det märks att du har mycket tid över nu när du är pappaledig.

Christina: Jag har nog inte träffat många skåningar som inte har hållt med om detta. De som inte håller med brukar i reglel ta upp den stora snöstormen 1978-79 som argument för att det visst kan vara vinter här nere.

2008-02-25 @ 12:57:54
URL: http://magnussandberg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0