Konsumtion + pengar = lycka +skoj?

Julen närmar sig med stormsteg... jag är säker på att de allra flesta ser framemot denna högtid. För visst är det härligt att träffa släkt och vänner och äta och inte minst dricka gott. Men jag vet få som egentligen gillar alla måsten och all hets som omger julen. Allt ska vara perfekt och alla ska vara lyckliga. Är det inte perfekt och är man inte lycklig så är man onormal och misslyckad. Julen har således kommit att handla om många fysiska attribut och handlar i många fall väldigt lite om gemenskap utan just om att den vackraste och största ljusslingan, den trendigaste och fräckaste adventsljusstaken och inte minst så många och dyra julklappar som möjligt. Satt på en av Lunds pubar igår och kom in på just julhetsen. Att fundera på varför vi egentligen firar jul och vad som egentligen är viktigt kanske inte ligger så långt borta...


Vi insåg att Svenskt näringsliv inte är sämre än att de upptäckt och uppenbarligen är oroliga över att folks ska tänka dessa tankar. Julhandeln som slagit rekord år efter år får allt svårare att överträffa sig själv. Svenskt näringsliv har därför startat en annonskampanj (såg den länkade sagan på en helsida i Metro igår) där man försöker övertyga svenskarna om det osunda i att sluta handla en massa, och framför allt att man inte blir lycklig om man inte handlar en massa julklappar och att allt blir väldigt tråkigt. Dessutom försöker de tuta i oss att det inte bara är vi själva som blir olyckliga över utebliven konsumtion, andra, speciellt fattiga, på andra sidan jorden drabbas också om vi inte skulle handla lika mycket.


Måste säga att jag förstår att Svenskt näringsliv givetvis vill att handeln ska slå ett nytt rekord i år, men frågan är om jag sett maken till onyanserad och plump annonskampanj. Det är inte bara att man på dagisnivå logiskt försöker övertyga oss om att handla är det enda rätta, man försöker föra ett logiskt resonemang utan att överhuvudtaget ta upp andra perspektiv. Bara en sådan sak att antalet SMS-lånetagare som handlar hos kronofogden ökar kraftigt (och troligen kommer att öka ännu mer efter jul) gör att man borde tänkt efter borde sju och tio gånger. 


Uppenbarligen ligger inte heller lyckan i sakerna i sig utan just det faktum att de är köpta. Immateriella ting eller egenjorda saker har ingen plats i Svenskt näringslivs verklighet. Det intressanta i hela det är resonemanget är det faktum att det inte bara är dessa saker som inte har en plats hos Svenskt näringsliv, de fattiga och mindre bemedlade saknar även de en plats. För om de inte kan vara med och göra världen lycklig så är de, förutom att de inte kan ha roligt och definitivt inte vara lyckliga, så bidrar de ju dessutom till att resterande världen sakta men säkert förgås. De blir således en sämre sorts människor än, inte bara de rika knösar till affärsmän som äger varuhus, utan även sämre än de fattiga satarna till kunder som faktiskt har råd att handla.

image94

Jag är inte kommunist, skulle inte ens drista mig till att kalla mig sosse men jag tycker att hela kampanjen är trams och totalt missriktad. Jag hoppas att hela Svenskt näringsliv skäms och drar tillbaka hela skiten.


Har ni förresten tänkt på att datumet för julen och Jesu födelse är samma från år till år men att dagen för hans dödsdag, dvs påsken, varierar (Fast om ni tänker efter så är det inte så märkligt som det först kan tyckas).


Tillagt 071214, kl 08.42:
Det verkar som om inte bara det är jag som reagerat på Svenskt näringslivs kampanj. Det var ju synd att ett av deras mål med kampanjen var att skapa debatt. Det hade varit mycket roligare om de bara hade varit dumma i huvudet (är förresten inte frågorna lite väl tillrättalagda och "trevliga" för att vara autentiska kommentarer?).


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0