Kreativt skattefiffel

Läste i en artikel häromdagen om en folkpartist som gjort en massa avdrag för cykellås, sudukobok, kemtvätt etc Givetsvis gick jag igång på detta och tänkte först att medvetet försökt fuska och göra avdrag på skitsaker. Kemtvätten kom av att han utanför riksdagshuset hjälpt en nedblodad man och jag kunde för mitt liv inte förstå hur hans nedblodade kläder på något sätt skulle vara direkt kopplat till hans riksdagsplats. Ingår det verkligen när man sitter i Sveriges Riksdag att en dag i veckan stå utanför riksdagshuset och få sina kläder nedblodade? Kan man inte inte köpa in skyddsrockar åt de stackars politikerna?

Men när jag nu skulle skriva detta inlägg fanns artiklen inte kvar. Beslutade mig då för att se om politikern i fråga skrivit något på sin blogg eller motsvarande. Det fanns det... läste det och insåg att jag trillat i svensson-fällan, dvs okritiskt läst en artikel och trott att det som stod där var sanning. Skäms otroligt mycket över att jag trott att Aftonbladet skriver faktaspeckade sanningsenliga artiklar. Måste haft en släng av otrolig naivitet eller åtminstone varit duktigt trött.

Hur som helst en nyttig läxa. Tro inte på allt ni läser... framför allt inte på det som sådana som jag skriver.

Kommentarer
Postat av: Bossan

Men några av avdragen var väl lite töntiga? Han skriver ju lite raljerande om att det bästa är att inte hjälpa till om någon är skada, eftersom man inte får avdrag på skatten. Var det detta som han var ute efter då han hjälpte mannen? Avdrag på skatten kan man väl bara få för kostnader som krävs för intjänandet av pengarna i fråga. Uppfyller inte han sin uppgift som riksdagsman om han inte hade hjälpt mannen? Men pöjken väcker ju en intressant fråga. Det kanske kunde finnas en fond (typ Allmänna arvsfonden, inte Skatteverket) som ger (viss) ersättnig då civilpersoner gör en samhällsinsats, så att de hålls kostnadsfria.

2007-12-18 @ 12:58:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0