Orera om o-rea

Är tillbaka efter min julvistelse i de småländska skogarna. Kan min stora besvikelse meddela att SJ inte var försenat utan tvärt om gick i tid. Inte heller någon av min a andra farhågor gällande SJ besannades, så nu vet jag inte riktigt vad jag ska klaga på.


Jo, det är klart att jag vet det...


Varför hetsar alltid folk upp sig när det är mellandagsrea? För det första så har de spenderat veckorna innan jul med att shoppa hejdlöst, stå i köer och trängas med andra lika galna människor. Efter två dagars uppehåll med julmat och Kalle Anka så har de uppenbarligen sådan shoppingabstinens (eller att två dagar med släkten är precis vad de klarar) att de redan klockan sju på annandagen måste stå och hänga på låset på H&M. För folk verkar inte riktigt förstått att handlarna inte har så mycket att rea ut. De flesta klädaffärer har så små lager att de inte behöver rea ut allt direkt efter jul. De väntar oftast till januari-februari med en riktig rea då de verkligen behöver bli av med sina grejer. Hur många har inte irriterats över den stora mängd varor som säljs till ordinarie pris på mellandagsrean? Även om butiken fullständigt är dekorerad med skyltar som kunngör att det minsann är "upp till 70 % rea" så är det enda som reas ut är en enda klädsnurra med clownbyxor och senapsfärgade tröjor i XXL. Flera affärer har insett att det kanske inte är så mycket rea och därför ändrat konceptet något och kallade det istället för "mellandagspriser". Det är väl fint att de inte vill bluffa, men å andra sidan så är det klart att priserna är "mellandagspriser", vad skulle det annars vara i mellandagarna. Dessutom tror jag folk förväntar sig rea när en butik öppnar kl. 07 en annandag.

image96

Men hemelektronikkedjorna då säger ni. Ja, det är klart att de har vissa varor som är kraftigt prisnedsatta. Men frågan är hur många ex. av denna vara som de har och sedan är frågan hur många gånger på ett år som dessa kedjor annonserar om rea. Det kan vara allt från sommarrea till Pingis-SM-rea. Så priserna i mellandagarna är kanske inte så unika och jättelåga. Framför allt inte så låga att man har lust att stå i bilkö i flera timmar. Påminner mig även om ett nyhetsreportage, tror det var Janne Josefsson, som konstaterade att (tror det var OnOff) som aldrig sålt varan för det "ordinarie pris" som angavs i reaannonserna, i vissa fall var priset högre under rean.

Så är det vi är alla lurade. Måste erkänna att även jag besökte mellandagsrean, dock vid en mer humantidpunkt, jag köpte ingenting och jag lackade ur redan efter en timme.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0