Det här med fars dag

Sverige har, om jag inte missminner mig, världens äldsta postverk. Kanske är det därför som man så konsekvent håller fast vid traditioner, som att inte dela ut post på helgerna. Vad är det för trams egentligen. Okej när man hade monopol på post att man kunde göra lite som man ville och eftersom folk inte ville jobba på helgerna så blev det heller ingen post utdelat.
image90
Men nu för tiden så sorteras posten på helgerna, folk arbetar på helgerna, mängder med företag har verksamhet på helgerna och skulle således även vilja kunna få post på helgerna. Uppenbarligen finns det folk som är villiga att dela ut saker på helgerna eftersom det då rasar in reklam och politisk propaganda (samt dagstidningar). Det är det minsta de kan göra för att konkurrera med e-mail. Tänk om du bara kunde få e-mail på vardagarna eftersom de som sköter servrarna är lediga på helgen. 

Jag tycker åtminstone att posten skulle kunna ha utdelning vissa helger. Speciellt nu då man inför en massa högtider och speciella dagar (gärna förlagda till helger) på löpande band.

Man skulle kunna göra så att man hade helgfrankering som gjorde att man betalade en slant extra för att få post utdelad på helgen. Det skulle jag gladeligen göra för att vara säker på att min försändelse skulle komma fram just den dag som jag tänkt.

Egentligen skulle jag betala rätt mycket för att få fram en försändelse ännu tidigare... helst nyss, lite innan jag ens skickat den. Förlåt far... brevet kommer i veckan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0