Dryga pensionärer som bara ser till sig själva

Vad är egentligen problemet och vad är egentligen nyheten? Jag har ärligt talat svårt att bli upprörd över detta, det skulle möjligen vara att han fick visa leg när han skulle köpa just lättöl. Man kan visserligen tycka att man skulle kunna se att personen i fråga var över 18, men jag förstår inte problemet och principen att inte vilja visa leg. Det tar ju inte så väldans lång tid att hala upp brickan och visa. Tycker att det är Per-Eric som har gjort bort sig och borde häcklas i kvällspressen eftersom butikspersonalen har rätt att kräva legitimation oavsett ålder. Lite typiskt att pensionärer skapar sina egna regler, eller väljer att bara följa de som de tycker passar dem, gärna med argumentet att de alltid gjort på ett visst vis. Jag kan tänka mig flera situationer där pensionärer resonerar på samma sätt t.ex. "jag har cyklat på den här vägen i 50 år, och det tänker jag fortsätta med, även om det har blivit en motorväg" eller "jag har alltid suttit på den platsen, det spelar ingen roll att jag inte varit här på sju år, jag ska sitta där" osv... 


Hade inte förvånat mig i fall scenariot var att det var en nyanställd person i kassan och att denne fått direktiv att begära legitimation av alla som köpte alkoholhaltiga drycker, oavsett ålder. Tycker människan i kassan ska ha en eloge för att så konsekvent följt reglerna. Tycker att personen och butiken ska få ett hedersomnämndare av något nykterhetsförbund, de som ständigt klagar på butiker som säljer alkoholhaltiga drycker till minderåriga. Dessutom så är risken att man säljer minderåriga noll och intet om man kräver legitimation av alla kunder. Man slipper även hamna i en diskussion och gränsdragningar om vid vilken ålder man ska kräva legitimation. Och hur många sjuttonåringar tror ni egentligen kommer att försöka sig på att handla folköl i den butik där man kräver legitimation av 77-åringar. Det fanns med andra ord, förutom en poäng att konsekvent följa reglerna, en klar pedagogisk poäng i handlarens handlande.

Rätta dig i ledet gubbe och rätta dig efter de regler som finns!

image75
Foto: Kenneth Paulsson

Tillagt 2007-nov-01 @ 15:36
Det var väl det jag trodde. Men hur tusan kan ha vara upprörd? Är det något att ta upp i pensionärsföreningen att en affär följde sina regler och rutiner? Kanske kan de skriva en anonym tistel eller ännu hellre en skarpt formulerad insändare till Metro, där hela pensionärsföreningen ställer sig bakom kravet att pensionärer ska undantas från vissa regler, och gärna några lagar också. 

Kommentarer
Postat av: Regina Hermelin

Vi måste væl unna Per-Eric sina 15 minuter av fame, stackaren børjade væl kænna att tiden børjade rinna ut och ville gøra sitt avtryck i eten (før om man ær med bland huvudrubrikerna har man verkligen lyckats, eller hur?!)

PS: Mærks tydligt att du tagit den dær kursen i "argumentation till førbannelse" i smyg! Kan væl hålla med dom argumenten, men som sagt, tror att sånna kurser lockar folk till andra kurser på universitetet.

Fick jag sista ordet nu? :)

2007-11-01 @ 16:04:40
URL: http://misshermelin.blogspot.com
Postat av: Megnuz

Aldrig ;)

2007-11-01 @ 22:30:47
URL: http://magnussandberg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0