Försumma inte ungdomars behov av postkunskap

Hamnade bakom en ung (ca. 17-18 år), "tuff", tok-staylad kille när jag handlade häromdagen. När han kom fram till kassan frågade han efter ett litet frimärke. Kassörskan tog fram ett vanligt frimärke och killen plockar då fram en svarstalong, en sådan där det finns en tryckt ruta där man ska sätta frimärket, och frågar om det funkar med det vanliga frimärket trots att det var större än den tryckta rutan. Kassörskan övertygade honom att det inte skulle vara några problem. Händelsen skulle i vanliga fall kunnat utspelas med någon av den klämkäcka sorten som skämtar vilt med kassörskorna trots att de hört skämten 14 000 ggr innan och inte alls är roade. Men det skrämmande i det här fallet var att jag är övertygad om att den tuffe killen var helt seriös och dessutom tillhörde det mentala vakuum som inte har en aning om vad vare sig skämt eller ironi är (och i annat fall hade tyckt att han var för tuff för att veta det).

Så kan det gå när man bara skickar e-post dagarna i ända. Men jag slogs av tanke... Många högskolor och universitet i landet, däribland Lunds universitet, gödslar med "nonsens- och hittepåkurser". Jag skulle kunna exemplifiera detta genom att nämna min käpphäst när det gäller dessa dåliga kurser, LU's kurs i Flodrestaureing i Europa (käpphästen har jag visserligen snott av bröderna Wallin). Jag ska dock inte göra det eftersom jag vid ett tidigare tillfälle använde nämnda käpphäst när jag raljerade över Alma mater inför ett gäng naturvetare och då fick ordentligt mothugg. Jag fick omgående veta att detta, inte bara var en viktig kurs, utan att den dessutom var väldigt populär och välgenomtänkt och hade både bredd och djup.


För att komma till någon form av poäng så vill jag säga att om Stockholms universitet kan man tillhanda hålla kurser som den här så borde väl någon bygdehögskola kunna ge en kurs i "Frankering - i teorin och praktiken". I så fall skulle de stackars tonåringarna slippa posta brev utan ångest och frankeringsproblem, så att de utan problem kan få sina gratiskalsonger som snabbhetspremie för en 6-månadersprenumeration på tidningen Moore.


Eller så får man se till att läroplanen för Hemkunskap skrivs om...

image72

Kommentarer
Postat av: Regina Hermelin

Nu får du mothugg igen Magnus! "De geologiska förutsättningarna för Skottlands whiskyindustri" hålls av nån någon som fått utmærkelser før att vara bæsta førelæsare på Stockholms Universitet flera gånger(och dessutom min farbror, værlden ær liten :)), det kanske dærfør kursen ær så populær, inte før att det ær så lætt att ta sig igenom den. Som jag har førstått så ær det en kurs som framførallt lockar folk som ær ute i arbetslivet och inte tar studiemedel. Den hålls dessutom på kvællskurs, just før att det ær målgruppen. Och deltagarna åker på studieresa till Skottland och de bekostar dom sjælva. Tror faktiskt att denna kursen ær rætt bra før att få folk som inte ær kopplade till universiteten till att få upp øgonen før det! Tror faktist att det ær en kurs som skulle passa dig vældigt bra føresten, whiskeyælskare som du ær. Och ska Macmyra ha en chans så måste det væl ændå finnas den sorts kompetens i Sverige... :)
PS: Behåll cyklarna, du kanske kan sælja dom och få tillræckligt mycket pengar så de kan bekosta din nya trampa!!!

2007-10-31 @ 08:53:32
URL: http://misshermelin.blogspot.com
Postat av: Megnuz

Attans... jag visste att jag skulle ha gått kursen "retorik och argumentationsanalys".

Har följande svar:
Mycket möjligt att det är en bra kurs med bra föreläsare etc men frågan är om det är detta som vi ska lägga skattepengar på. Tänk om alla universitet och högskolor lade pengar på kurser som bara lockade studenter istället för kurser med innehåll som gagnar landet (visserligen precis vad många universitet redan gör). Ämnet är intressant, men att få akademiska poäng är jag tveksam till. Kursen skulle kunna ges i Systembolagtes eller ABF:s regi. Om det nu är så att det är folk ute i arbetslivet som går kursen så är det knappast poängen som de är ute efter utan just kunskapen (i de flesta fall troligen "kuriosa-" eller "TP-kunskap". Att de bekostar sin resa själv är bra på ett vis, men samtidigt så utesluter de omgående en stor grupp studenter från denna kurs. Jag vet att Lunds universitet har regler om att en kurs inte får innehålla moment som kostar extra pengar, i de fall det finns så ska det finnas kostnadsfria alternativ.

2007-11-01 @ 13:25:31
URL: http://magnussandberg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0