Replik från Robinson-Martin(!)

Fick ett mail idag från en person som läst min blogg och som inte höll med om vissa saker som jag skrev. Hade jag haft något morgonkaffe så hade jag troligtvis satt det i halsen, för brevet var skrivet av ingen mindre än vår allas "Robinson Martin", dvs Martin Melin.


Anledningen till att han skrev var givetvis inte för att han tyckte jag skrev så himla bra utan för att han vill informera mig om vissa saker vad gäller mitt tidigare inlägg om Robinsons 10-års jubileum. Hans kritik gick ut på att jag hade angett att han var medförfattare till några böcker som han inte varit med och skrivit (pinsamt misstag, det erkänner jag), att han skulle använda pengarna till husköp och inte bröllop samt att han och hans dåvarande sambo var och tittade på hus innan de separerade. Men oavsett vad hans intentioner var när han i TV berättade att pengarna skulle användas till husköp och det faktum att han faktiskt tittade på hus så kan man inte komma ifrån att stora delar av svenska folket kände sig lurade när kvällspressen slog upp nyheten om att det inte blev något husköp.


Han hade även kommentarer vad det gällde hans yrke som opublicerad författare. Han skrev att "det kallas för att driva med sig själv". Fantastiskt att ha en före detta dokusåpastjärna med självironi! Uppenbarligen är inte alla som "Robinson Robban" eller "Big Brother Linda". Det Martin Melin tyvärr missat var, att i en intervjusituation, speciellt när det handlar om skrivna intervjuer, så är det svårt, ja nästan omöjligt, att återge ironi. Speciellt i en intervju där det inte går att skönja spår av ironi i resten av intervjun. Det är ganska svårt att som läsare upptäcka ironin när det bara står "yrke: polis och opublicerad författare". Men det dröjer kanske inte länge innan han kan stryka "opublicerad" från sitt CV. Han berättade att han har två alster som han ska skicka in till ett bokförlag i slutet av månaden. Återstår att se om det blir någon kioskvältare...


Lycka till Martin Melin! Hoppas din karriär som författare går bättre än Jan-Emmanuels karriär som politiker och att dina böcker blir intressantare att läsa än det är att se Pål Hollenders porrkonst.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0