Reta inte den björn som... eller reta överhuvudtaget inte en björn

Som ni har hört så har de svenska björnarna den senaste tiden attackerat jägare på mer eller mindre löpande band. Som svar på detta så kräver nu ett flertal jägare att de måste få skjuta fler björnar. Kan ju låta som ett logiskt argument, men det som vanligt fler aspekter på det hela.


För det första, har någon egentligen reflekterat över varför björnattackerna sker just nu? Är det kanske så att björnarna blir höstdeprimerade och i ren frustration över sin höstångest får ett själskadebeteende som går ut på att attackera jägare för att därmed kunna bli skjutna? För det andra, är det någon som egentligen reflekterat över varför det bara är jägare som blivit attackerade? Är det kanske för att björnar blir extra aggressiva av den testosteronhalt som jägarna utsöndrar och att de även reagerar på svett och annat mög som många jägare luktar?


Nej, jag tror att svaren på båda frågor hänger ihop med att det just nu råkar vara älgjakt. Visst det rör sig extra mycket människor i skogen vilket ökar sannolikheten att någon av dessa stöter på en björn. Men vad många inte tänker på, något som jag diskuterade med min far i samband med höstens första björnattack, är att jägarna även har med sig jakthund. I de båda dödsfallen i höst med björnar så har även jägarnas hundar dödats. Även om björnar mycket väl kan retas upp av människor så är de, i alla fall vad man oftast läser och hör talas om, skygga och undviker människor. Jag tror inte det är en slump att det är just detta beteende som björnen i mors lilla Olle har då den den rusar iväg när mor kommer och skriker. Min far menade att den troligaste förklaringen är att jakthunden letar efter byten i skogen, stöter på en björn, börjar skälla som "en galen hund" vilket får björnen att lacka ur och börjar attackera hunden. Hunden som nu inte är så tuff (brukar ju inte vara några jättehundar vi talar om, utan typ storleksordningen som en Beagle). Hunden springer tillbaka till husse eller matte och gömmer sig bakom denna för att få skydd. Björnen kommer rusande och ser att det står en människa mellan honom och hundskrället som väckt honom precis när han slumrat till i sitt ide. Tror vi att björnen bryr sig om denna stackars jägare som står i vägen... inte troligt.


Jag tycker också att björnen i någon mening har en rätt att försvara sig. Om de bara ger sig på jägare (vilket de som sagt har en tendens att göra), dvs. samma jägare som under björnjakten gör allt för att ta livet av dem, så borde björnen ha rätt att även attackera jägaren. Det blir lite mer "fair play" och "den som ger sig in i leken får leken tåla" på det viset. Men när björnarna börjar ge sig på skogspromenerande pensionärer och polska bärplockare, då är måttet rågat och då tycker jag att det finns mer legitima skäl att skjuta av björnar. Fast å andra sidan... björnen var troligen i skogen först så klart att björnen blir lack när vi kommer och våldgästar hans hem, vi har dessutom oförskämdheten att ta med oss både hund och vapen. När björnarna tar över mina territorier, som stambordet på Bishop, då är jag för en ökad björnjakt.


Det är fortfarande möjligt att björnstammen växt sig för stor och att den skulle må bra av att reduceras en smula. Men jag tror att man skulle kunna få ner antalet björnattacker lika mycket om man istället reducerade antalet jakthundar.

image66
Foto: Magnus Elander (Rovdjurscentret De 5 Stora)

Kommentarer
Postat av: Snaskefar

Great minds think alike! Din är dessutom bättre så du har inget att skämmas över. Som du märker så har jag också mycket mer tid än du till att sitta och tramsa.

2007-10-19 @ 02:03:01
URL: http://snaskefar.blogg.se
Postat av: Bossan

Jag har också ett sambord på Bishop... // Björn

2007-10-19 @ 09:05:43
Postat av: Megnuz

Snaskefar: Stort att få beröm av den store
Björn: Så länge som du inte tar över mitt stambord är det lungt ;)

2007-10-21 @ 14:18:16
URL: http://magnussandberg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0