1-1, 0-2 och 2-1 respektive 1-2, 1-2, 1-2

Sverige är utslagna ur fotbolls-VM i Kina... Efter (vad jag fått höra) mediokert spel genom hela slutspelet där det inte går att säga så mycket mer än att de spelade som sämst när de behövde spela som bäst. Var ingen som lyckades leverera när det som bäst behövdes (möjligen med undantag av Lotta Schelin). Till skillnad från skade målvakten Caroline Jönsson så anser jag att det är ett fiasko. Ligger man trea på världsrankingen ska man ta sig vidare från ett gruppspel i VM, basta! Det skulle vara som om Itailiens herrlag missade att gå vidare från ett gruppspel i VM, och jag är rätt säker på att flera skulle kalla det för fiasko. Apprå på Italien... är det bara jag som får en viss deja vu' och kommer att tänka på herr VM i Italien 1990? Det finns onekligen ett antal likheter:


De båda gjorde ett imponerande kval. Herrlaget vann sin grupp före bl.a. England efter en supermatch av Hysén på Wembley. Damerna vann också sin grupp och vann alla matcher utom en (som man spelade oavgjort).


Båda lagen hade höga förväntningar på sig efter de lyckade kvalen och lagen klappade igenom trots flera stora stjärnor och nya talanger. Herrlaget hade Hysén, Johnny "Bråttom", Glenn "Atalanta" Strömberg och Brolin. Damlaget hade Ljungberg, Svensson, Seger och Forsberg. Gissningsvis kommer många damspelare att precis som många av herrlandslagets äldre spelare gjorde, tacka för sig efter det pinsamma uttåget ur turneringen i Kina.


Sverige hade både 1990 och 2007 otroligt svårt att göra mål. I de båda turneringarna lyckades de båda lagen endast åstadkomma tre mål vardera.


Mitt intresse för de båda turneringarna var i det närmaste obefintligt.


Till båda turneringarna gjordes officiella låtar. Ingen av dem blev storsäljare. Herrlagets låt "Ciao ciao Italia" gjordes av "Galenskaparna och Aftershave" och även de tillhör mina favoriter inom Svensk underhållning så är nog den låten bland det sämsta som de någonsin gjort (även om det var Lasse Holm som skrev sången).


BWO har gjort damlagets låt...

...och är så intetsägande att jag knappt visste att den existerade. Men det är kanske lika bra, för både VM 1990 och VM 2007 är bara att glömma.   

Frågan är också hur "Nu tar vi dom" kunde bli en populär sång? Speciellt när man ser följande klipp...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0