Du är inte så gammal som du känner dig utan så gammal som andra uppfattar dig...

Har insett att det är svårt att gissa folks ålder. Nu när man så sakteliga börjar närma sig 30 (jag är dock fortfarande närmre 25) så inser man att det kan vara svårt att avgöra om någon är 16, 19 eller 28.


Första gången jag på allvar insåg detta var för något år sedan när jag satt på tåget mellan Stockholm och Lund. Hade tänkt utnyttja min resa till att sitta och jobba och skriva. Konduktören på tåget var en smått galen skåning (ni har säkert mött honom) som kommenterade allas biljetter. Alla som skulle till Skåne, allra helst Malmö, fick godkänt, medan alla andra bara åkte på rätt håll. Hur som helst hamnade jag bredvid en ung snygg tjej och vi började givetvis prata om den galne konduktören. Vi hade hur trevligt som helst och det visade sig bl.a. att hon pluggade på universitet i Linköping och vi hade så trevligt att jag inte fick något gjort alls av allt jag hade tänkt göra. Efter att hon klivit av klev det på en ny ung tjej, hon såg inte alls yngre ut än den första. Det visade sig att hon skulle till Lund och jag kunde inte tro min tur att ha hamnat bredvid två unga snygga tjejer när jag i vanliga fall bara hamnar bredvid gamla pensionärer. Vi började också prata men efter ett tag så insåg jag att jag faktiskt var tvungen att jobba lite i alla fall. Det gjorde henne ingenting allas eftersom hon var tvungen att plugga matte. När hon plockat upp sina böcker sneglade jag lite försiktigt för att se vad hon läste för kurs (hade ju trots allt läst ett helt år på LTH). Insåg dock efter ett tag att hon inte alls pluggade högskolematte.


Tyckte det var riktigt pinsamt och ägnade mig istället åt mitt arbete. Efter ett tag tänkte jag att jag skulle kolla vilken gymnasiekurs hon pluggade. Insåg efter ett tag till min stora förfäran att hon inte pluggade gymnasiematte heller. Hon satt minsann och pluggade högstadiematte.


Tack och lov så hade jag inte gjort någon antydan om hur gammal jag trodde hon var. Vi konstaterade senare att jag var ganska precis tio år äldre än henne. Hon passade på att ställa massa frågor om valet till gymnasiet och jag fick därmed chansen att briljera som SYO-konsulent.


Tror att det har att göra med hur gammal man känner sig. Känner man sig inte gammal så har man inga problem att umgås med yngre eftersom man själv fortfarande ser sig själv är så ung. Problemet är att de yngre som man då umgås med sällan känner sig så gamla som man själv är. Vilket följande ankedot visar. Min mor berättade att hon vid något tillfälle (också på ett tåg) hamnade bredvid en lumpare. Hon insåg att hon var ett stycke äldre, men inte så våldsamt mycket och hon tyckte att hon var ganska ungdomlig. Det var i juletid och hon hade lite glögg med sig så hon passade på att bjuda den unga mannen på lite glögg och pepparkakor. De satt och småpratade och min mor tyckte väl att hon låg på ungefär samma nivå som den värnpliktige. När killen skulle gå av så ville han tacka för glöggen och tänkte att han kanske skulle kunna bjuda igen min mor på något så han rotar i väskan och ställer frågan "Vill tant ha en banan"? Min mor som ena stunden känt sig ungdomlig kände sig med ens 20 år äldre än vad hon egentligen var.


Har tack och lov insett att det inte bara jag som har problem med att gissa folks ålder. Satt på ett fik med T häromdagen. Servitrisen (som givetvis är väldigt söt) kommer fram för att duka av och T frågar försynt om hon jobbat på stället länge. Hon svarar "Nej, jag är bara här på prao". Jaha sade T, för vad kan man annars säga?

image53image54image52
                      36 år?                 18 år?            12,5 år?            
Har dessutom fått veta på att det numera är strängeligen förbjudet att bestiga Himalaya naken. Det var ju synd. Då får jag ställa in mitt besök där. Men jag tycker ändå att det är en viktig lag och jag föstår att nepalesierna måste ha kämpat länge för denna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0