Fler intressanta ord i T9

Som jag tidigare skrivit om förkommer det en märkliga ord i mobiltelefonernas ordlista T9. Uppenbarligen så är det fler äm jag som uppmärksammat detta och dessutom upptäckt rätt många minst sagt tveksamma ord. DN har skrivit om detta två gånger på senare tid. Frågan som dock kvarstår är hur man förklarar att man hittat något väldigt olämpligt ord.

Intressant att det krävdes språkexperter för att komma fram till vilka ord som skulle plockas bort. Borde nog räcka med sunt förnuft kan man tycka.

Företaget som utvecklat T9 åt SonyEricsson, Nuances, vd Eric Collins menar även att det är svårt att få bort alla olämpliga ord. Han vill därför gärna att man mailar företaget via www.t9.com och tipsar om oläpliga och stötande ord. Förutom ordet "gruppvåldtack" tror jag att jag ska tipsa dem om ord som Uppsala, hällregn, Region Skåne och måndag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0