Att se positivt på saker

Jag har alltid försökt att se positivt på saker och ting. Oavsett vad jag kanske säger så försöker jag alltid att tro det bästa om folk och försöker att se positivt på saker som händer. Jag försöker att tänka att saker och ting löser sig och att jag inte ska hetsa och stirra upp mig för småsaker. Men ibland undrar jag om det alltid är så himla lyckat. Det är klart att det är säkert både bättre och roligare än att se negativt på saker, men hade det bästa i ärlighetens namn inte varit att se saker för vad de är och inte alltid tro bättre om allting. På det sättet så hamnar man inte alltid i situationen att man blir besviken när saker och ting inte lever upp till ens positiva förväntningar. Det är klart att det i många fall är en självuppfyllande profetia, att tror man att något ska bli roligt så blir det ofta det, men människor tenderar tyvärr inte alltid att bli bättre bara för att man tror att de ska agera på ett visst sätt. I stället så står man där lite naivt, förvånat och besviket och tittar på när ingenting blir riktigt lika bra som man trott.


Även om jag skulle vilja så kommer jag nog inte kunna ändra på mig. Jag kommer att fortsätta att se på saker och ting ur ett positivt perspektiv. För glädjen att tro gott överväger i längden förhoppningsvis ev. besvikelser. Ibland är det dessutom rätt charmigt att vara naiv och tro bra om saker som kanske inte är så toppen som man kan tro. Något som tas upp i detta fantastiska klipp ur "Den bästa sommaren" med bland annat Kjell Bergqvist. Detta är för övrigt enligt mig en av Bergqvists bästa filmroller (om jag inte minns helt fel så specialskrevs denna roll helt åt honom):

För er som inte kan se klippet: http://www.youtube.com/watch?v=yv6uOl9BKCo

Man kan dessutom tillägga att Annikas drömyrke dessutom är flexibelt, bra betalt och man träffar många människor. För att avsluta med ett annat Bergqvistcitat från filmen "passa på att var glada nu, för man vet inte när det blir roligt nästa gång".


Kommentarer
Postat av: Anonym

"passa på att var glada nu, för man vet inte när det blir roligt nästa gång"
kan se den scenen om och om igen =)

2008-02-18 @ 13:28:47
Postat av: Megnuz

Repliken som följer är även den underbar... "Nu gör vi det här en gång till... och så kan ni tänka på att jag gör det bara för er skull. Jag tycker inte själv att det är ett dugg roligt"

2008-02-20 @ 08:07:19
URL: http://magnussandberg.blogg.se
Postat av: Anonym

hehe ja, det kan inte bli bättre! =)

2008-02-20 @ 16:01:15
Postat av: Maja

Den filmen är fenomenalt rolig! Tragikomisk o tur är väl det för så e livet med. Jag håller med dig Magnus, jag väljer också att se positivt på saker - det har jag alltid gjort, vill inte ändra mig, kan inte ändra mig det bara är så!

2008-02-28 @ 12:30:15
Postat av: Megnuz

Maja: Frågan är om det ínte är dumt att se saker för positivt. Hur många gånger har man gjort saker utan att ha några förhoppningar över huvudtaget och att det blivit hur bra som helst just för att man inte hade några förhoppningar. Ju mer man ser positivt på saker desto hårdare blir fallet. Undrar om det finns ngt idealsynsätt där riskerna med att se saker positivt ställs mot fördelarna och glädjen med att se saker positivt, typ att man är försiktigt positiv. Tror inte man skulle kunna ändra sig även om man skulle vilja. Man är den man är och man känner det man känner... på gott och tyvärr även på ont.

2008-02-28 @ 17:01:36
URL: http://magnussandberg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0