Jodå... så att... jajamensan... Och bilen går bra?

... är ett uttryck som många använder när det blir en lite pinsam tystnad eller verbalt vakuum i en konversation, eller som en bekant till mig uttryckte det "det blir krystat som ett Uppsalaspex".

Jag trodde åtminstone att det var många som kände till uttryckssättet. På senare tid så har flera trott att jag antingen faktiskt undrat hur deras bil fungerar för tillfället eller så har de trott att jag syftat på hur deras kärleksliv fungerar.


Svaren man får kan emellertid, när man inte riktigt vet om de syftar på bilen eller på t.ex. sin flickvän, ge upphov till ett antal olika intressanta förvecklingar och missuppfattningar.
-         Jo, men den är svårstartad på morgonen och när den väl startat så bara står den och tuggar.

-         Den är alldeles för dyr i drift...

-         Har en bil, men det var alldeles för länge sedan jag körde.

-         Jag funderar på att byta bil... jag har börjat titta på nyare årsmodeller.

-         Vilken menar du? Jag har flera bilar som jag brukar köra.

-         Jag har ingen bil, men jag brukar låna grannens ibland.

-         Jag har ingen bil jag brukar åka taxi (dvs. betala för att åka bil)

-         Jag åker kollektivt


Kommentarer
Postat av: Bossan

Nej, Bossan. Det är bara du som använder det uttrycket. Peppis för det!

2008-01-31 @ 11:25:33
Postat av: Regina Hermelin

Det tror jag också, det är bara du Magnus, inte konstigt att folk blir förvirrade.

PS: Kolla denna. den kommer du gilla:
http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/all/tl-19950224-012-0.html&emne=s%d8ndag*+%2b+ro*&

2008-02-02 @ 10:18:22
URL: http://misshermelin.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0