Någon fick "foten"

Läste att det flutit iland en sko med en fot i vid Tylösand. Aftonbladet drog på stora växeln eftersom det visade sig att man hittade foten bara 100 meter från Per Gessles hotell. Av någon konstig anledning ville inte herr Gessle uttala sig. Märkligt egentligen, han måste ju ha många kvalificerade uttalanden, eller vad tänkte Aftonbladet.

Intressantast är nog ändå Joakim Sjölander, biträdande vakthavande befäl vid polisens länskommunikationscentral i Halland som till TT säger att:
"Vi har ingen brottsmisstanke i nuläget".
Frågan är vad han menar, att man i nuläget inte kan styrka brott utan man får invänta den rättsmedicinska utredningen eller att man inte har någon brottsmisstanke... alls. Om han menade det första så borde han ha sagt det och inte det andra.
Det är nog ganska sällan som folk spontantappar eller själva hugger av eller ganager av sig fötter och skor som de senad dumpar i vattnet, så att äga att man helt utesluter brott när man precis hittat foten är väl kanske lite i tidigaste laget


Kommentarer
Postat av: Bossan

Det hela är egentligen mycket informativt om man läser mellan raderna (symboliskt sett, annars finns där inte mycket information). Det hela säger en del om främst brottytan (förlåt mitt ofrivilliga ordskämt) på foten. En fot som har legat i vattnet länge och som inte direkt ger upphov till en brottsmisstanke ser ut hur? Vet inte riktigt, men man kan nog sluta sig till att inte visar spår av att vara avhuggen eller dylikt, dvs. skilld från kroppen medan personen levde eller strax efter personen upphörde med detta. En kropp som legat länge i vattnet kan antagligen ganska enkelt medelst djur, en storm eller på annat sätt delas i minder delar (läs fot, med sko).

2008-07-09 @ 13:39:04
Postat av: Bossan

btw...



"så att [s]äga att man helt utesluter brott när man precis hittat foten är väl kanske lite i tidigaste laget"



Ingen har väl uteslutit något? Det är inte samma sak som att säga att det inte finns någon misstanke!



Om du står och väntar på en kompis och klockan har passerat tiden då ni skulle träffas med 2 minuter så tror jag inte att du har någon misstanke om att han har drabbats av en olycka? Men du kan samtidigt troligen heller inte utesluta att så är fallet...



Ska du göra dig lustig över folk så gör det när de förtjänar det, typ Aftonbladet i det här fallet...

2008-07-09 @ 13:48:54
Postat av: Mägnuz

Okej jag erkänner att den var svag... hade betänkligheter redan när jag skrivit det. Misstänkte att du skulle ge inlägget en välriktad och välförtjänt pungspark. Men jag tänkte att någon kanske finner det lite lustigt... Men ack som jag bedrog mig. Jag lovar bot och bättring... Men det var faktiskt i Sydsvenskan jag tagit citatet ifrån. I Aftonbladet (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2865260.ab) säger man istället "Brott går inte att utesluta". Tycker att det är en viss skillnad på uttalandena.



Vill även kommentera följande, även det i Aftonbladet (http://www.aftonbladet.se/nyheter/71000/article2865233.ab) . Man får först intrycket att han måste åka 800 mil i sträck istället för t.ex. åka tåg eller flyga. Men det handlar om 80 st tur och retur resor på tio mil vardera mellan Härnösand och Sundsvall där han inte får åka taxi. Är inte säker på att jag tycker det är fel att låta honom åka buss och framför allt tycker jag att innehållet och storleken på rubriken inte riktigt motsvarar innehållet.



Så nu ska jag skärpa mig...

2008-07-09 @ 14:05:45
URL: http://magnussandberg.blogg.se/
Postat av: Bossan

Pungspark? Det var väl att ta i... det var inte avsikten. Det finns ju en anledning att jag fortsätter att kommentera dina inlägg. De är ju faktiskt ganska roliga...



Jag tycker förutom Aftonbladets insats att det faktisk är lite roligt (på ett märkligt sätt) att det flyter iland en massa skor med fötter i runt om i världen. En reklamare på Nike som totalt tappat greppet om verkligheten, och dragit igång en egen osanktionerad reklamkampanj?



"Arne Engström, som jobbade på fängelset i Härnösand i över 40 år och har sett och hört det mesta, säger bara:

– Rimligt?"



Jag ska börja använda detta som ett projektivt test. Vad menar Arne? Det kan betyde precis vad som helst beroende på tonfall etc, gör sig inte riktigt i tryck utan ett irriterad eller undrande.



Menar han:

...hur kan hon anse att det är rimligt, det är ju orimligt!



...det var ett konstigt ordval.



...visseligen är det rimligt, men det är ju synd om mig ändå.



...hur kan hon avgöra vad som är rimligt för mig?



...hon har ju rätt, jag har inte tänkt på det på det viset förut bara.



...ska hon säga! Det är väl inget rimligt med att hon tjänar mångdubbelt som en plit på att bara sitta på röven och snacka skit med andra likasinnade för skattebetalares pengar.



etc. (fler förslag?)

2008-07-09 @ 23:49:53
Postat av: Bossan

varför syns inte mitt 3:e inlägg?

2008-07-21 @ 00:33:06
Postat av: Bossan

och nu syntes det...

2008-07-21 @ 00:33:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0