Påskatider II

En annan sak som slog mig så här runt påsken är maten. Har sett en del matkedjor göra reklam för mat de senaste dagarna och vad de gör reklam för, och vad som jag väntar mig att se på mina föräldrars matbord är bl.a. sill, ägg, lax, öl, snaps, lamm, kanske någon paj, prinskorv, ost, Janson.


Maten vid andra högtider är helt annorlunda om man jämför med påsken. Till midsommar äter vi t.ex. sällan lamm, men gärna sill, ägg, lax, öl, snaps, ost, nypotatis och kanske någon paj. Till jul så äter vi vanligtvis bl.a. sill, ägg, lax, öl, snaps, lamm, kanske någon paj, prinskorv, ost, Janson och där slår vi till på stort och lägger till både skinka och köttbullar.


Och så säger de att vi svenskar är tråkiga och fantasilösa. Okej, jag tycker att allt detta är väldigt gott, men nog borde vi kunna variera oss lite mer?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0