Dubbelbestraffning

Fick höra i morse att riksbanken ville att man skulle börja ta ut en avgift från alla som använder bankomater och plockar ut pengar. Detta eftersom det kostar riksbanken en rejäl slant att fylla på bankomaterna och dessutom köra kontanter till affärerna. Och det är väl rimligt att man vill att kontantanvändandet ska minska men: Se då till att bankerna och affärerna slopar alla sina avgifter på alla köp som görs med kort!


Jag har aldrig förstått varför man ska behöva betala ett visst antal kronor varje år bara för att få ha ett betalkort samtidigt som många affärer tar ut en avgift när man handlar för mindre summor. Detta eftersom bankerna tar ut en avgift av affärerna varje gång en kund använder ett kort. Dessutom så måste affärerna betala för att få en kortläsare som ska hållas uppdaterad med senaste programvaran. Om korten minskar kontanthanteringen så minskar även antal pengatransporter vilket gör att rånrisken av både värdetransporter och affärerna minskar. När bankerna sedan gör mångmiljonvinster har jag svårt att tycka synd om riksbanken för att de får köra ut kontanter till oss stackars konsumenter som ibland inte vill betala flera gånger för samma tjänst, en tjänst som bankerna dessutom tjänar på att vi använder.


Kommentarer
Postat av: Bossan

Affärerna får inte ta ut en extra avgift, åtminstone inte för VISA. De brukar jag upplysa dem om och om de ändå insisterar går jag därifrån (har bara hänt en gång).

2008-05-29 @ 18:36:00
Postat av: Mikaela

magnus!

drick vatten!

nu!

2008-05-31 @ 02:05:49
Postat av: Mägnuz

Bossan: Nej, jag vet att de inte får det. Man får inte köra för fort heller, men likväl gör folk det. Även om affärerna inte får ta ut en extra avgift av kunden tar banken ut en extra avgift från affären för transaktionen, vilket är lika märkligt.



Mikaela: Hoppas att det gick lika bra att jag drack cola. Jag lovar att jag ska vara din förmyndare nästan gång du blir lite "för glad i studentmössan" :P



2008-06-01 @ 22:49:05
URL: http://magnussandberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0