Godtycke

Att taxibranschen är en lurig marknad visste jag sedan innan, men att den skulle innehålla ett så stort mått av godtycke var för mig något nytt. Var på ett bröllop i helgen, inte jättelångt hemifrån, men ändå så pass att vi valde att beställa en droska till kyrkan. Likaså beställde vi en taxi på natten när det var dags att åka hem. Det förvånade oss att taxiresan hem, mitt i natten, från i stort sett samma ställe som vi åkt till på dagen, och med samma taxibolag var ganska exakt 20 kronor billigare än den tidigare ditresan (båda resorna gjordes med taxameter).

Taxichauffören gjorde sitt bästa för att förklara det, misslyckades och ville se vårt tidigare kvitto, undrade när vi hade åkt på dagen och om vi visste vad chauffren hette etc. Antagligen för att kunna ge denne chaufför ett hederligt kokt stryk eftersom han avslöjat bristerna i branschen.

Kommentarer
Postat av: Bossan

Får jag gissa? Snälla, snälla, snälla?? Men skit i det nu, jag gissar i alla fall! Då tror jag att det beror på att taxameterns pris baseras både på kr/km samt kr/min. Vad tror DU?! Eftersom resan på natten rimligen borde gå snabbare med mindre trafik etc. så blir också resan billigare.



Jag tycker inte att man kan begära att taxichaufförer ska kunna misstänkas förklara dylikt för fulla bröllopsrumlare mitt i natten, ens om han vore irakisk pedagogikprofessor. Vilket inte var helt omöljigt (statistiskt sett).



Sista delen i din lilla underhållande anekdot är mer mystisk och inte ens jag som psykolog kan förklara detta märkliga beteende.

2009-06-11 @ 22:56:43
Postat av: Mägnuz

Oj... det var antagligen den drygaste kommentaren du skrivit hittills.



Då kan jag klargöra följande:

Givetvis är jag medveten om att både färdsträckan som färdtiden är avgörande för priset, vad trodde DU?. Men, det var endast marginellt mindre med trafik när vi åkte hem. Dvs. i princip ingen trafik när vi åkte hem och endast ytterst lite trafik när vi åkte dit. Detta eftersom trafikflödet till och från Vallkära är synnerligen begränsat samtidigt som tillfartslederna är väl anpassade för mycket trafik. På vägen finns visserligen ett antal trafikljus och det är möjligt att vi fick rött vid något av dessa på ditvägen och inte på hemvägen. Jag tycker emellertid inte att denna lilla skillnad tillsammans med det faktum att vi faktiskt åkte nattetid, då både priset kr/km och kr/min borde vara högre än på dagen, kan förklara hur taxiresan dit var över 20 % dyrare än hemresan.



Det enda som jag inte har koll på, och som även du missar att ta upp i ditt försök att skjuta hela mitt inlägg i sank, är framkörningsavgiften. Här skulle man kunna tro att taxin som körde oss dit fick stå och vänta och därmed hade taxametern tickandes, eller hade en högre framkörningsavgift än den på natten. Taxibilarna fick inte i något av fallen vänta mer än 1 min på oss. Däremot så är det trots detta möjligt att framkörningsavgiften på ditvägen var högre. Flera har berättat för mig att det bland taxiförare som äger sina bilar, inte är alldeles ovanligt att de höjt framkörningsavgiften utan att någon reagerar på detta. Men som sagt... detta hade jag ingen koll på utan reagerade endast på slutpriserna. Ska dock i fortsättningen vara mer uppmärksam på detta så kanske jag kan bringa mer klarhet i detta senare.



Så min käre bror... som du ser är det inte riktigt så enkelt som du vill framställa det. Jag tycker att du i detta fall gör det alldeles för enkelt för dig.

2009-06-16 @ 17:14:49
URL: http://magnussandberg.blogg.se/
Postat av: Bossan

Äsch! Du smickrar mig! Jag försökte inte göra det enkelt för mig utan för dig. Tyvärr verkar det som jag sket mig på galet foto, hm, Hälsingland! Jag kryper in i hörnet och skäms som en liten hund (en hund som skäms för att han varit dryg och antagit vissa saker om en taxiresa).



Men...



"Flera har berättat för mig att det bland taxiförare som äger sina bilar, inte är alldeles ovanligt att de höjt framkörningsavgiften utan att någon reagerar på detta."



... kunde du inte sagt detta på en gång?



Ska vi bli lite seriösa ett tag så vill jag istället framföra följande som ett alternativ till din misstanke. Inte för att ifrågasätta den utan för att hålla några dörrar ytterligare öppna.



På en 4 km resa är 20% skillnad dock inte mycket, och jag betvivlar att skillnaden är statistiskt säkerställd (orkar inte räkna på det nu, läs komer inte ihåg hur). Det innebär 800 m i sträcka eller ca 1 min i restid (med resarvation för taxameterns beräkningsformel). Skillnaden är borta om taxin fick vänta 30 s längre på er på dagen och ett 30 s extra stopp vid rödljus.



Jag rekommenderar att du skapar en slumpgenerator som ger en signal vid olika tidpunkter på dagen (och natten) då du ringer och beställer taxi och kontrollåker sträckan. Då du gjort detta minst (!) 30 gånger börjar du få tillräckligt empiriskt material för att kunna uttala dig om skillnaderna är signifikanta.

2009-06-17 @ 22:55:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0