Gummi på krigsstigen

Efter att jag skrev om Vårdförbundets oförmåga att mobilisera maasorna har det ändå börjat röra på sig i sjuksköterskeleden. Inte tack vare Vårdförbundet dock... har fått flera mail, kommentarer och facebookinbjudningar till upproret.se som är en namninsamling, startad av två sjusköterskor på Centrallasarettet i Västerås, som kräver höjda löner för sjuksköterskor. Uppmanar er alla att skriva på. Man kan skriva på oavsett om man är sjuksköterska eller inte. Skicka gärna vidare länken till fler!

Det verkar också som om Vårdförbundet genomför demonstartioner runt om i landet nu på lördag den 15:e. Problemet är att i Lund och Malmö så har Vårdförbudnet fortfarande inte gått ut med information om detta. Det är dessutom påfallande många sjuksköterskor som på allvar har börjat tala om strejk...

Media är inte sena att haka på utvecklingen. I dagens punkt.se kan man läsa om David Granqvist, aka Gummi, en arg sjuksköterska som kräver högre lön. Gummis och mina banor har korsats vid flera tillfällen. Vi stötte på varandra redan som kemistudenter på LTH men blev sedemera kursare på sjuksköterskeutbildningen där vi bl.a. skrev uppsats, drack öl och snackade skit ihop. Fast han såg mycket farligare ut på den tiden. Rakat hår och lilatonade glasögon och gärna svarat Dr Martens. Han ser nästan löjligt proper ut i sin vinröda skjorta. Men det är bra David... upp på barrikaden bara.

Om han kalls Gummi delvis pga. att han gillar just gummi låter jag vara osagt. Men en av huvudanledningarna är att killen har sjukt överböjliga leder.

Kommentarer
Postat av: Anna

Hej hej!
Min undring är om alla som hotar med att säga upp sig verkligen skulle göra det om push came to shove?
Kram

2008-03-25 @ 22:07:10
URL: http://annas.bloggspace.se/
Postat av: Megnuz

Det är det som är det mest tragiska, att folk antagligen inte kommer att göra det i tillräckligt stor utsträckning (jag har ju precis nytt jobb och har inte för avsikt att säga upp mig från detta). Det gör det ännu viktigare att VF på allvar börja förhandla och ställa krav eftersom man fortfarande har kvar hotet om massuppsägning.

2008-03-25 @ 22:58:07
URL: http://magnussandberg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0